Peliprototyypin kehittäminen Scrumia käyttäen
Hovi, Max (2023)
Hovi, Max
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302011915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302011915
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin vuoropohjainen peliprototyyppi Unity-pelimoottorilla. Kehittämistyössä käytetiin projektinhallinnan menetelmänä Scrum-viitekehystä. Työn tarkoituksena olikin itse kehittämistyön lisäksi perehtyä Scrumin sekä pelinkehityksen teoriaan. Opinnäytetyön lopullisena tavoitteena oli kehittää tekijän tietoa ja osaamista näihin aihealueisiin liittyen, sekä tuottaa toimiva prototyyppi, joka toimisi tekijän taidonnäytteenä sekä perehdytyksenä itsenäiseen pelinkehitykseen.
Työn teoriapohjassa käydään läpi Scrumin teoriaa, pelinkehitysprosessi sekä peliohjelmoijan tärkeimpiä tehtäviä yleisellä tasolla. Kehittämistyön raportoinnissa keskitytään kehitetyn prototyypin tärkeimpiin toiminnallisuuksiin sekä käydään läpi Scrumin käyttöä projektin aikana sekä sen soveltumista itsenäiseen kehitystyöhön.
Kehittämistyö toteutettiin neljän sprintin aikana, joista kukin kesti viikon verran. Näiden aikana suunniteltiin ja onnistuneesti toteutettiin peliprototyyppi. Prototyypin tärkein ominaisuus - vuorojärjestelmä - saatiin toimimaan, kuten oli suunniteltu, mutta projektin päättyessä prototyypistä löydettiin monia kehittämiskohteita optimoinnin ja yleisemminkin toteutuksen kannalta. Scrumin kaikkia elementtejä ei voitu hyödyntää projektin aikana, mutta erityisesti viitekehyksen valmis aikataulurunko sekä suunnittelu- ja dokumentaatiometodit tukivat työn hallintaa erittäin hyvin.
Työn teoriapohjassa käydään läpi Scrumin teoriaa, pelinkehitysprosessi sekä peliohjelmoijan tärkeimpiä tehtäviä yleisellä tasolla. Kehittämistyön raportoinnissa keskitytään kehitetyn prototyypin tärkeimpiin toiminnallisuuksiin sekä käydään läpi Scrumin käyttöä projektin aikana sekä sen soveltumista itsenäiseen kehitystyöhön.
Kehittämistyö toteutettiin neljän sprintin aikana, joista kukin kesti viikon verran. Näiden aikana suunniteltiin ja onnistuneesti toteutettiin peliprototyyppi. Prototyypin tärkein ominaisuus - vuorojärjestelmä - saatiin toimimaan, kuten oli suunniteltu, mutta projektin päättyessä prototyypistä löydettiin monia kehittämiskohteita optimoinnin ja yleisemminkin toteutuksen kannalta. Scrumin kaikkia elementtejä ei voitu hyödyntää projektin aikana, mutta erityisesti viitekehyksen valmis aikataulurunko sekä suunnittelu- ja dokumentaatiometodit tukivat työn hallintaa erittäin hyvin.
