Materiaalipaketti varhaiskasvattajille 5-vuotiaiden lasten tunne- ja kaveritaitojen tukemiseksi
Kuosmanen, Niina (2023)
Kuosmanen, Niina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302052035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302052035
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on vahvistaa 5-vuotiaiden lasten tunne- ja kaveritaitoja. Tavoitteena on tarjota varhaiskasvatushenkilöstölle eri oppimisen alueita tukevia monipuolisia työkaluja ja menetelmiä tunne- ja kaveritaitojen harjoitteluun. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi samansisältöiset kansiomuotoiset materiaalipaketit kahden päiväkodin käyttöön. Kansiot sisältävät tiiviitä tietopaketteja, harjoituksia, leikkejä, toimintamalleja ja ideoita tunne- ja kaveritaitojen opetteluun päiväkodin arjessa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön ohjaavana prosessimallina toimi konstruktivistinen malli, jossa korostuvat osallisuus ja monipuolinen vuorovaikutus sekä tutkimuksellinen kehittämisote ja jatkuva arviointi. Tiedonhankinnan ja osallistamisen menetelminä käytettiin kyselyä varhaiskasvatushenkilöstölle sekä menetelmien testausta ja arviointia ohjatuissa ryhmätoiminnoissa yhdessä lasten ja varhaiskasvatuksen opettajan kanssa. Tuotos arvioitiin dialogisen keskustelun menetelmää käyttäen.
Materiaalipakettien tavoite on tukea toimeksiantajan käytössä olevaa kiusaamisen ehkäisemisen suunnitelmaa sekä MiniVerso -sovittelumallia. Näin ollen materiaalipakettien painopiste on ennaltaehkäisevässä toiminnassa. Kansiot ovat käyttäjien muokattavissa: niihin voi lisätä materiaalia ja omia ideoita tunne- ja kaveritaitojen opetteluun. Materiaalipakettien toimivuuden seuranta, arviointi ja kehittäminen on yksi esimerkki jatkokehittämiseksi.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön ohjaavana prosessimallina toimi konstruktivistinen malli, jossa korostuvat osallisuus ja monipuolinen vuorovaikutus sekä tutkimuksellinen kehittämisote ja jatkuva arviointi. Tiedonhankinnan ja osallistamisen menetelminä käytettiin kyselyä varhaiskasvatushenkilöstölle sekä menetelmien testausta ja arviointia ohjatuissa ryhmätoiminnoissa yhdessä lasten ja varhaiskasvatuksen opettajan kanssa. Tuotos arvioitiin dialogisen keskustelun menetelmää käyttäen.
Materiaalipakettien tavoite on tukea toimeksiantajan käytössä olevaa kiusaamisen ehkäisemisen suunnitelmaa sekä MiniVerso -sovittelumallia. Näin ollen materiaalipakettien painopiste on ennaltaehkäisevässä toiminnassa. Kansiot ovat käyttäjien muokattavissa: niihin voi lisätä materiaalia ja omia ideoita tunne- ja kaveritaitojen opetteluun. Materiaalipakettien toimivuuden seuranta, arviointi ja kehittäminen on yksi esimerkki jatkokehittämiseksi.