Työntekijäkokemus itseohjautuvassa työssä
Hautala, Fiona (2023)
Hautala, Fiona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302072152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302072152
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vakuutusyhtiön työntekijöiden työntekijäkokemus itseohjautuvassa työssä. Kirjoittajan oli mahdollista havainnoida itseohjautuvia työskentelytapoja ja niihin suhtautumista, koska työskentelee myös itse kyseisessä vakuutusyhtiössä. Olettamuksena pidettiin, että vaikka itseohjautuvassa työskentelyssä on paljon positiivisia vaikutuksia työntekijäkokemukseen, se voidaan kokea myös kuormittavana.
Laadullinen tutkimus toteutettiin kyselyllä. Kyselyssä työntekijäkokemusta mitattiin kvalitatiivisesti ja kvantitatiivisesti. Vastauksien läpikäymisen helpottamiseksi tehtiin SWOT-analyysi. Analyysin avulla pystyttiin erottelemaan vastaukset ja niiden perusteella tarjoamaan kehitysehdotuksia vakuutusyhtiölle.
Tutkimuksesta selvisi, että työntekijät ovat hyvin kyvykkäitä ja osaavia tekemään työtään ja suurin osa vastaajista on tyytyväisiä työhönsä. Vaikka työntekijät kokivat omien ja vakuutusyhtiön arvojen toteutuvan hyvin työssä, jäi merkityksellisyyden tunteen osalta työntekijäkokemus heikoksi.
Ehdotettiin erilaisia tapoja vakuutusyhtiöille tuottaa työntekijöille merkityksellisyyden tunnetta muillakin tavoilla kuin palkan muodossa. He voisivat esimerkiksi panostaa työskentelytiloihin. Tämä voisi myös vaikuttaa siihen, että työntekijät tulisivat mieluummin toimistolle tapaamaan kollegoitaan ja esihenkilöitään, mikä taas vastausten perusteella vaikuttaa positiivisesti heidän työntekijäkokemukseensa. Vakuutusyhtiön olisi myös hyvä kiinnittää huomiota siihen, että hyvin tehty työ otetaan huomioon erilaisilla tavoilla ympäri vuoden.
Laadullinen tutkimus toteutettiin kyselyllä. Kyselyssä työntekijäkokemusta mitattiin kvalitatiivisesti ja kvantitatiivisesti. Vastauksien läpikäymisen helpottamiseksi tehtiin SWOT-analyysi. Analyysin avulla pystyttiin erottelemaan vastaukset ja niiden perusteella tarjoamaan kehitysehdotuksia vakuutusyhtiölle.
Tutkimuksesta selvisi, että työntekijät ovat hyvin kyvykkäitä ja osaavia tekemään työtään ja suurin osa vastaajista on tyytyväisiä työhönsä. Vaikka työntekijät kokivat omien ja vakuutusyhtiön arvojen toteutuvan hyvin työssä, jäi merkityksellisyyden tunteen osalta työntekijäkokemus heikoksi.
Ehdotettiin erilaisia tapoja vakuutusyhtiöille tuottaa työntekijöille merkityksellisyyden tunnetta muillakin tavoilla kuin palkan muodossa. He voisivat esimerkiksi panostaa työskentelytiloihin. Tämä voisi myös vaikuttaa siihen, että työntekijät tulisivat mieluummin toimistolle tapaamaan kollegoitaan ja esihenkilöitään, mikä taas vastausten perusteella vaikuttaa positiivisesti heidän työntekijäkokemukseensa. Vakuutusyhtiön olisi myös hyvä kiinnittää huomiota siihen, että hyvin tehty työ otetaan huomioon erilaisilla tavoilla ympäri vuoden.