Senioriliikunnan vertaisohjaajan opas
Koutonen, Kaisa (2022)
Koutonen, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092204
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa senioriliikunnan vertaisohjaajien opas ja työn tavoitteena oli tuoda esille ohjaamista helpottavia työkaluja, sekä toimia vertaisohjaajien koulutuksen runkona ja tukimateriaalina. Opinnäytetyöni aihe kumpusi ammatillisen kehittymiseni halusta, ja sen toimeksiantajana on Jyväskylän kaupungin Liikuntapalvelut.
Opinnäytetyö on vahvasti työelämälähtöinen, ja prosessin ensisijaisena tavoitteena on toimeksiantajan toiveisiin vastaaminen. Opinnäytetyön rajaaminen oli haaste, sillä toimeksiantajan toiveiden mukaisesti vertaisohjaajien koulutuksessa tulee käsitellä vertaisohjaamista hyvin laaja-alaisesti. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee senioreiden toimintakykyä, senioriliikuntaa, liikuntasuosituksia, vertaisohjaamista ja liikuntatuokioiden suunnittelua. Opinnäytetyöstä rajattiin pois muun muassa senioreiden tyypillisimmät sairaudet, ravitsemus sekä ohjauksen turvallisuus, mutta nämä osiot tulevat oppaan laajennettuun versioon osana muita opintojani.
Opinnäytetyö eteni lineaarisen kehittämismenetelmän mukaisesti. Työlle määriteltiin ensiksi tavoite, jonka jälkeen työn tekeminen suunniteltiin. Vertaisohjaajille suunnatun kyselyn avulla saatiin tietoa siitä, mitä jo toimivat vertaisohjaajat kaipaavat ohjaamisen tueksi. Opinnäytetyön teoriapohjaa kirjoittaessa muotoutui samalla oppaan teoria. Opas pitää sisällään tuntisuunnitelman malleja ja tunnin rakennemalleja, sekä ohjeet niiden käyttöön sekä tuntien suunnitteluun. Oppaassa on myös liikepankki sekä valmiita jumppia. Liikepankki haluttiin pitää kohtuullisessa laajuudessa, eikä siihen ole nimetty erityisesti lämmittelyksi tarkoitettuja liikkeitä eikä venyttelyjä. Tuotantoprosessin lopuksi perehdyttiin myös oppaan tuottamisen teoriaan, jotta oppaasta tulisi mahdollisimman selkeä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyvä opasta ei aikataulullisista syistä päästy testaamaan ja arvioimaan. Jatkokehittämismahdollisuutena on oppaan kehittäminen koulutuksissa kerätyn palautteen perusteella. Erityisesti jatkokehitysmahdollisuuksia olisi vertaisohjaajan ohjaamista helpottavien työkalujen, kuten liikepankin, tuntisuunnitelmapohjan ja uusien tuntien suunnittelemisen mallin kehittämisessä sekä laajentamisessa. Jatkokehitysmahdollisuutena on kehittää opasta sekä toiminnallisemmaksi että tarkemmin eriytetylle kohderyhmälle.
Opinnäytetyö on vahvasti työelämälähtöinen, ja prosessin ensisijaisena tavoitteena on toimeksiantajan toiveisiin vastaaminen. Opinnäytetyön rajaaminen oli haaste, sillä toimeksiantajan toiveiden mukaisesti vertaisohjaajien koulutuksessa tulee käsitellä vertaisohjaamista hyvin laaja-alaisesti. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee senioreiden toimintakykyä, senioriliikuntaa, liikuntasuosituksia, vertaisohjaamista ja liikuntatuokioiden suunnittelua. Opinnäytetyöstä rajattiin pois muun muassa senioreiden tyypillisimmät sairaudet, ravitsemus sekä ohjauksen turvallisuus, mutta nämä osiot tulevat oppaan laajennettuun versioon osana muita opintojani.
Opinnäytetyö eteni lineaarisen kehittämismenetelmän mukaisesti. Työlle määriteltiin ensiksi tavoite, jonka jälkeen työn tekeminen suunniteltiin. Vertaisohjaajille suunnatun kyselyn avulla saatiin tietoa siitä, mitä jo toimivat vertaisohjaajat kaipaavat ohjaamisen tueksi. Opinnäytetyön teoriapohjaa kirjoittaessa muotoutui samalla oppaan teoria. Opas pitää sisällään tuntisuunnitelman malleja ja tunnin rakennemalleja, sekä ohjeet niiden käyttöön sekä tuntien suunnitteluun. Oppaassa on myös liikepankki sekä valmiita jumppia. Liikepankki haluttiin pitää kohtuullisessa laajuudessa, eikä siihen ole nimetty erityisesti lämmittelyksi tarkoitettuja liikkeitä eikä venyttelyjä. Tuotantoprosessin lopuksi perehdyttiin myös oppaan tuottamisen teoriaan, jotta oppaasta tulisi mahdollisimman selkeä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyvä opasta ei aikataulullisista syistä päästy testaamaan ja arvioimaan. Jatkokehittämismahdollisuutena on oppaan kehittäminen koulutuksissa kerätyn palautteen perusteella. Erityisesti jatkokehitysmahdollisuuksia olisi vertaisohjaajan ohjaamista helpottavien työkalujen, kuten liikepankin, tuntisuunnitelmapohjan ja uusien tuntien suunnittelemisen mallin kehittämisessä sekä laajentamisessa. Jatkokehitysmahdollisuutena on kehittää opasta sekä toiminnallisemmaksi että tarkemmin eriytetylle kohderyhmälle.