Markkinointikysely eurooppalaisille sahoille : Case SKS Toijala Works Oy
Korpimaa, Timo (2017)
Korpimaa, Timo
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092221
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on toijalalainen teknologia-teollisuuden järjestelmätoimituksiin erikoistunut sopimusvalmistusyritys SKS Toijala Works Oy. Työhön kuuluvan tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eurooppalaisten sahojen mielenkiintoa SKS Toijala Works Oy:n uutta ja omaa tuotetta, RTD12 puukurottajaa kohtaan. Työn tavoitteena oli löytää toimeksiantajayritykselle potentiaalisia asiakkaita.
Opinnäytetyö on kaksiosainen, ensimmäisenä osana teoriaosuus ja toisena osana tutkimusosuus. Teoriaosuudessa esitellään toimeksiantajayritys SKS Toijala Works Oy ja käsitellään myyntityötä sekä yleisesti että kansainvälisen kaupan kannalta. Myyntityön yleisessä osassa perehdytään erityisesti myyntitapahtuman vaiheisiin sekii hyvältä myyjältä vaadittaviin ominaisuuksiin. Kansainvälisestä myyntityöstä nostetaan esille sen erityispiirteet aina kulttuurieroista kansainvälisen kaupan asiakirjoihin.
Tutkimusosuudessa tarkastellaan kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja sen suunnittelua, luomista ja toteuttamista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, tarkemmin sanottuna verkkokyselyä. Kyselyt liihetettiin tarpeeksi isoille eurooppalaisille sahoille, joilla olisi käyttöä SKS Toijala Works Oy:n valmistamille puukurottajille.
Tutkimustulosten mukaan suurimmalla osalla vastaajista on aikeissa investoida puunkäsittelykoneisiin lähitulevaisuudessa. Oli myos palkitsevaa huomata, että ne vastaajat jotka olivat kaikista hanakammin investoimassa uusiin laitteisiin, olivat pääsääntöisesti myös kiinnostuneita SKS Toijala Works Oy:n puukurottajista. Tutkimusta varten tehty eurooppalaisten sahojen tietokanta on hyödyllinen myös jatkossa ja tutkimuksen avulla saatiin selville eurooppalaisia sahoja jotka ovat kiinnostuneita SKS Toijala Works Oy:n konseptista.
Opinnäytetyö on kaksiosainen, ensimmäisenä osana teoriaosuus ja toisena osana tutkimusosuus. Teoriaosuudessa esitellään toimeksiantajayritys SKS Toijala Works Oy ja käsitellään myyntityötä sekä yleisesti että kansainvälisen kaupan kannalta. Myyntityön yleisessä osassa perehdytään erityisesti myyntitapahtuman vaiheisiin sekii hyvältä myyjältä vaadittaviin ominaisuuksiin. Kansainvälisestä myyntityöstä nostetaan esille sen erityispiirteet aina kulttuurieroista kansainvälisen kaupan asiakirjoihin.
Tutkimusosuudessa tarkastellaan kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja sen suunnittelua, luomista ja toteuttamista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, tarkemmin sanottuna verkkokyselyä. Kyselyt liihetettiin tarpeeksi isoille eurooppalaisille sahoille, joilla olisi käyttöä SKS Toijala Works Oy:n valmistamille puukurottajille.
Tutkimustulosten mukaan suurimmalla osalla vastaajista on aikeissa investoida puunkäsittelykoneisiin lähitulevaisuudessa. Oli myos palkitsevaa huomata, että ne vastaajat jotka olivat kaikista hanakammin investoimassa uusiin laitteisiin, olivat pääsääntöisesti myös kiinnostuneita SKS Toijala Works Oy:n puukurottajista. Tutkimusta varten tehty eurooppalaisten sahojen tietokanta on hyödyllinen myös jatkossa ja tutkimuksen avulla saatiin selville eurooppalaisia sahoja jotka ovat kiinnostuneita SKS Toijala Works Oy:n konseptista.