Kokemuksia perhepolku-menetelmän oppituntien pilotoinnista ja kehittämisestä 6.-7.- luokkalaisille.
Anttalainen, Sari (2023)
Anttalainen, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302132343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302132343
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Perhepolku-menetelmän kehittäjän kokemuksia Perhepolku-menetelmän nuorten oppituntien pilotoinnista 6.-7. -luokkalaisille nuorille. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa, miten kehittäjä koki perhepolku-menetelmän nuorten oppituntien pilotoinnin sekä saada tietoa Perhepolku-menetelmän nuorten oppituntien mahdollisista kehittämiskohteista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Perhepolku menetelmän nuorten oppituntien jatkokehittämiselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa menetelmän kehittäjälle tietoa, jonka avulla menetelmä saadaan laajemmin käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että saatua tietoa voidaan hyödyntää nuorten hyvinvoinnin edistämisessä.
Perhepolku-menetelmän tietoperustana käytettiin alan kirjallisuutta ja tutkimuksia nuorten tämänhetkisestä tilanteesta, ikävaiheesta, tunteista ja kuormittavista tekijöistä. Positiivisesta pedagogiikasta ja koulusta nuoren ympäristönä sekä Perhepolku-menetelmän taustateoriaa ja oppituntien sisältöjä. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällön analyysia.
Opinnäytetyön keskeisimmissä tuloksissa nousi esiin onnistunut tunne Perhepolku-menetelmän nuorten oppituntien pilotoinnista. Nuorten jaksaminen ja huonovointisuus ovat haasteena oppimiselle, ja koulussa jaksaminen on edellytyksenä kaikelle oppimiselle. Itsemyötätunto ja myötätunto ovat voimavaroja, joiden oppimisella on suuri vaikutus nuoren elämään. Valitut teemat ja aiheet olivat oikeita, tärkeitä ja kiinnostavia. Perhepolku-oppitunnit tukivat ja innostivat koko luokkayhteisön oppimista ja nuoret kokivat saaneensa vertaistukea. Avoin ja rehellinen vuorovaikutus, ohjaajan inhimillisyys ja asioista puhuminen edistävät luottamusta koko luokkayhteisössä. Perhepolkua halutaan tulevaisuudessa kehittää pidentämällä oppitun tien pituutta. Jatkossa nähdään tärkeänä kotitehtävien toteutuksen erilaiset vaihtoehdot ja seuranta. Opettajien omien tunnetaitojen opettamista halutaan lisätä ja luova oppitunti halutaan mukaan osaksi Perhepolku-menetelmän nuorten oppitunteja.
Menetelmän kehittäjä voi hyödyntää opinnäytetyöstä saatua tietoa menetelmän edelleen kehittämisessä, nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Asiasanat: itsemyötätunto, murrosikä, vertaistuki, hyvinvointi, tunnetaidot
Perhepolku-menetelmän tietoperustana käytettiin alan kirjallisuutta ja tutkimuksia nuorten tämänhetkisestä tilanteesta, ikävaiheesta, tunteista ja kuormittavista tekijöistä. Positiivisesta pedagogiikasta ja koulusta nuoren ympäristönä sekä Perhepolku-menetelmän taustateoriaa ja oppituntien sisältöjä. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällön analyysia.
Opinnäytetyön keskeisimmissä tuloksissa nousi esiin onnistunut tunne Perhepolku-menetelmän nuorten oppituntien pilotoinnista. Nuorten jaksaminen ja huonovointisuus ovat haasteena oppimiselle, ja koulussa jaksaminen on edellytyksenä kaikelle oppimiselle. Itsemyötätunto ja myötätunto ovat voimavaroja, joiden oppimisella on suuri vaikutus nuoren elämään. Valitut teemat ja aiheet olivat oikeita, tärkeitä ja kiinnostavia. Perhepolku-oppitunnit tukivat ja innostivat koko luokkayhteisön oppimista ja nuoret kokivat saaneensa vertaistukea. Avoin ja rehellinen vuorovaikutus, ohjaajan inhimillisyys ja asioista puhuminen edistävät luottamusta koko luokkayhteisössä. Perhepolkua halutaan tulevaisuudessa kehittää pidentämällä oppitun tien pituutta. Jatkossa nähdään tärkeänä kotitehtävien toteutuksen erilaiset vaihtoehdot ja seuranta. Opettajien omien tunnetaitojen opettamista halutaan lisätä ja luova oppitunti halutaan mukaan osaksi Perhepolku-menetelmän nuorten oppitunteja.
Menetelmän kehittäjä voi hyödyntää opinnäytetyöstä saatua tietoa menetelmän edelleen kehittämisessä, nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Asiasanat: itsemyötätunto, murrosikä, vertaistuki, hyvinvointi, tunnetaidot