Videopelihahmon miellyttävän ohjattavuuden kehittäminen
Järvinen, Kim (2023)
Järvinen, Kim
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142373
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli etsiä sivustapäin kuvatun 2D-tasohyppelyvideopelin pelihahmon ohjattavuuden miellyttävyyteen liittyviä elementtejä ja kehittää niiden perusteella tutkimuksen aikana kehitettävään videopeliin miellyttävä pelihahmon ohjattavuus.
Tutkimuksessa hyödynnettiin aiheeseen liittyviä tutkimuksia, samankaltaisia pelejä ja pelaajien omia mielipiteitä. Tutkittavia asioita olivat muun muassa pelin ideaalit ohjausnäppäimet, pelihahmon liikkuvuustilojen ideaalivauhdit ja pelimaailman eri pelielementtien ja gravitaation vaikutus pelihahmon ohjattavuuteen.
Opinnäytetyön lopputuloksena oli tämäntyyppisen videopelin pelihahmon ohjattavuuden miellyttävyyteen liittyvien elementtien onnistunut löytäminen ja niiden perusteella kehitetty pelihahmon ohjattavuus.
Tutkimuksessa hyödynnettiin aiheeseen liittyviä tutkimuksia, samankaltaisia pelejä ja pelaajien omia mielipiteitä. Tutkittavia asioita olivat muun muassa pelin ideaalit ohjausnäppäimet, pelihahmon liikkuvuustilojen ideaalivauhdit ja pelimaailman eri pelielementtien ja gravitaation vaikutus pelihahmon ohjattavuuteen.
Opinnäytetyön lopputuloksena oli tämäntyyppisen videopelin pelihahmon ohjattavuuden miellyttävyyteen liittyvien elementtien onnistunut löytäminen ja niiden perusteella kehitetty pelihahmon ohjattavuus.