Markkinoinnin vuosikello : case: Mikkelin Jukurit
Putkonen, Laura (2023)
Putkonen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302152419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302152419
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median orgaanisen markkinoinnin vuosikello Mikkelin Jukurit -jääkiekkojoukkueelle ennen pelikauden 2022–2023 alkua. Vuosikelloa toteutettiin yhdessä Jukurien edustajan kanssa. Tarkoituksena oli tutkia mistä sosiaalisen median kanavista nuoret aikuiset tavoitetaan parhaiten, sekä millaisen sisällön avulla kohderyhmää saataisiin houkuteltua enemmän joukkueen kotiotteluihin hallille. Joukkueella on ollut haasteita kävijämäärien, sekä katsojakunnan ikärakenteen kanssa. Toimeksiantaja sai oikeudet lopullisen vuosikellon vapaaseen käyttöön ja muokkaamiseen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin kevään ja kesän 2022 aikana. Tutkimusaineiston keräämiseen hyödynnettiin kyselytutkimusta ja haastattelua. Vuosikello toteutettiin Plandisc työkalun avulla. Tietoperustaksi kerättiin kirjallista aineistoa aiheista markkinointi, urheilumarkkinointi, sisällöntuotanto, sosiaalinen media ja sosiaalisen median trendit.
Kyselytutkimuksen ja haastattelun tuloksena saatiin kattavasti tietoa kohderyhmän tottumuksista ja tarpeista Jukurien sosiaalisen median markkinoinnin toteuttamista varten. Työn tuloksena syntyi visuaalinen markkinoinnin vuosikello Jukurien kaudelle 2022–2023. Tutkimuksesta, ja sen myötä toteutetusta vuosikellosta tuotettu visuaalinen esitys toimitettiin toimeksiantajalle elokuussa 2022. Työn tavoite toteutui, sillä vuosikello palautettiin ennen Jukurien 2022–2023 kauden alkua.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin kevään ja kesän 2022 aikana. Tutkimusaineiston keräämiseen hyödynnettiin kyselytutkimusta ja haastattelua. Vuosikello toteutettiin Plandisc työkalun avulla. Tietoperustaksi kerättiin kirjallista aineistoa aiheista markkinointi, urheilumarkkinointi, sisällöntuotanto, sosiaalinen media ja sosiaalisen median trendit.
Kyselytutkimuksen ja haastattelun tuloksena saatiin kattavasti tietoa kohderyhmän tottumuksista ja tarpeista Jukurien sosiaalisen median markkinoinnin toteuttamista varten. Työn tuloksena syntyi visuaalinen markkinoinnin vuosikello Jukurien kaudelle 2022–2023. Tutkimuksesta, ja sen myötä toteutetusta vuosikellosta tuotettu visuaalinen esitys toimitettiin toimeksiantajalle elokuussa 2022. Työn tavoite toteutui, sillä vuosikello palautettiin ennen Jukurien 2022–2023 kauden alkua.