Esimiestyön osaamisen kehittäminen verkostoitumisen avulla
Vuori, Pirkko (2014)
Vuori, Pirkko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710506
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Verohallinnon henkilöverotuksen toimialalle. Työn tarkoituksena oli esimiestyön osaamisen laajentaminen ja kehittäminen verkostoitumisen kautta. Projektin asettamiskirjeessä pyydettiin selvittämään esimiestyön verkostoitumisen mahdollisuuksia sekä selventämään ja tarkentamaan kollegan tuen tarpeen merkitystä esimiestyössä. Asettamiskirjeen perusteella työlle asetettiin kolme tutkimuskysymystä: 1. Tarvitsevatko esimiehet vertaistukea? 2. Mitä esimiestyön osaamisen ja kehittämisen työkaluja on tällä hetkellä käytössä? Tukevatko ne verkostoitumista? 3. Millainen toimintamalli tulisi luoda esimiestyöhön verkostoitumisen ja osaamisen kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin vuorovaikutustaitojen merkitystä verkostoitumisessa sekä mentoroinnin ja hiljaisen tiedon merkitystä verkostoitumisen näkökulmasta. Tutkimuksessa keskityttiin kartoittamaan nykytilaa esimiestyön toimintaympäristöstä, kehittämisen menetelmistä sekä kehittämiskohteena tutkittiin verkostoitumisen keinoja ja työkaluja. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivistä sekä kvalitatiivistä tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta ja kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin yksilöhaastatteluina. Kyselylomake lähetettiin 167 vastaajalle ja vastausprosentti oli 40 %. Kyselylomakkeen analysoinnin perusteella tarkemmaksi tarkastelun kohteeksi valittiin 5 teemaa: tuen tarpeen määritteleminen ja siihen liittyvät osaamisen menetelmät sekä verkostoitumisen tarpeet, mahdolliset esteet ja verkostoitumiseen tarvittavat työkalut. Kyselylomakkeen verotoimistokohtaisella analyysilla valittiin myös haastattelukohteet. Haastatteluihin osallistui 14 esimiestä viidestä eri verotoimistosta. Haastatteluissa esimiehiltä kartoitettiin kehittämistarpeita verkostoitumisen keinoihin, esteisiin ja tarpeisiin.
Tutkimustuloksina syntyi esimiesten nykytilaa kuvaava kartoitus ja esimiestyötä tukevia ja kehittäviä toimintaehdotuksia. Näiden ehdotuksien ja tarpeiden pohjalta rakentui toimintamalli verkostoitumisen ja osaamisen laajentamiseen. Toimintamalli tarkoitti ratkaisukeskeisen vuorovaikutuskeskustelun ympärille rakennettua suunnitelmallista ja osittain ohjattua työkalua. Sen rakenteissa tulisi hyödyntää esimiestyön arjen haasteita sekä ottaa se osaksi osaamisen kehittämisen prosessia. Toimintamalli rakentui mentoroinnin ja coaching-ajattelun ympärille. Kehittämisehdotuksissa esiteltiin uusi toimintamalli ja sitä pyritään kuvaamaan käytännön esimerkkien avulla.
Jatkokehittämiskohteena esitettiin esimiestyön toimenkuvan selkeyttämistä. Henkilöstöhallinnon näkökulmasta lisäselvitystä pitäisi tehdä myös verotoimistojen erilaisten organisaatiokulttuureiden sekä sosiaalisien tasojen välillä. Näiden tasojen merkitystä ja vaikutusta sekä organisaatioiden kulttuurien muutoksia tulisi tutkia enemmän. Se toisi lisäsyvyyttä esimiestyön kehittämisen näkökulmasta. Toimintamallissa kuvattuja verkostoitumisesimerkkejä tulisi testata ja seurata palautekanavia hyödyntäen sekä kehittää jatkuvasti vuorovaikutusmenetelmiä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin vuorovaikutustaitojen merkitystä verkostoitumisessa sekä mentoroinnin ja hiljaisen tiedon merkitystä verkostoitumisen näkökulmasta. Tutkimuksessa keskityttiin kartoittamaan nykytilaa esimiestyön toimintaympäristöstä, kehittämisen menetelmistä sekä kehittämiskohteena tutkittiin verkostoitumisen keinoja ja työkaluja. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivistä sekä kvalitatiivistä tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta ja kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin yksilöhaastatteluina. Kyselylomake lähetettiin 167 vastaajalle ja vastausprosentti oli 40 %. Kyselylomakkeen analysoinnin perusteella tarkemmaksi tarkastelun kohteeksi valittiin 5 teemaa: tuen tarpeen määritteleminen ja siihen liittyvät osaamisen menetelmät sekä verkostoitumisen tarpeet, mahdolliset esteet ja verkostoitumiseen tarvittavat työkalut. Kyselylomakkeen verotoimistokohtaisella analyysilla valittiin myös haastattelukohteet. Haastatteluihin osallistui 14 esimiestä viidestä eri verotoimistosta. Haastatteluissa esimiehiltä kartoitettiin kehittämistarpeita verkostoitumisen keinoihin, esteisiin ja tarpeisiin.
Tutkimustuloksina syntyi esimiesten nykytilaa kuvaava kartoitus ja esimiestyötä tukevia ja kehittäviä toimintaehdotuksia. Näiden ehdotuksien ja tarpeiden pohjalta rakentui toimintamalli verkostoitumisen ja osaamisen laajentamiseen. Toimintamalli tarkoitti ratkaisukeskeisen vuorovaikutuskeskustelun ympärille rakennettua suunnitelmallista ja osittain ohjattua työkalua. Sen rakenteissa tulisi hyödyntää esimiestyön arjen haasteita sekä ottaa se osaksi osaamisen kehittämisen prosessia. Toimintamalli rakentui mentoroinnin ja coaching-ajattelun ympärille. Kehittämisehdotuksissa esiteltiin uusi toimintamalli ja sitä pyritään kuvaamaan käytännön esimerkkien avulla.
Jatkokehittämiskohteena esitettiin esimiestyön toimenkuvan selkeyttämistä. Henkilöstöhallinnon näkökulmasta lisäselvitystä pitäisi tehdä myös verotoimistojen erilaisten organisaatiokulttuureiden sekä sosiaalisien tasojen välillä. Näiden tasojen merkitystä ja vaikutusta sekä organisaatioiden kulttuurien muutoksia tulisi tutkia enemmän. Se toisi lisäsyvyyttä esimiestyön kehittämisen näkökulmasta. Toimintamallissa kuvattuja verkostoitumisesimerkkejä tulisi testata ja seurata palautekanavia hyödyntäen sekä kehittää jatkuvasti vuorovaikutusmenetelmiä.