Polkuopiskelijan opintojen aloitus ja haasteet, aikuisopiskelijana liiketalouden AMK verkko-opinnoissa Laurea-ammattikorkeakoulussa
Levander, Anu; Pesola, Sanna (2023)
Levander, Anu
Pesola, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302172482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302172482
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa Laurea-ammattikorkeakoulua (myöhemmin Laurea) ymmärtämään paremmin polkuopiskelijoiden tarpeita opintojen aloituksessa, kartoittaa opiskelun aloituksen haasteita, sekä löytää haasteisiin ratkaisuja. Kehitysehdotusten avulla Laurea pystyy huomioimaan paremmin aikuiset polkuopiskelijat, joiden edellisistä opinnoista on kulunut yli viisi vuotta ja joilla on työkokemusta yli 10 vuotta. Laurea toimii toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä ja työ on tutkimuksellinen opinnäytetyö. Työn tutkimuskysymys on: Minkälaisia kokemuksia ja haasteita polkuopiskelijoilla on opintojen aloituksessa aikuisopiskelijana liiketalouden AMK verkko-opinnoissa Laureassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu työn keskeisiin käsitteisiin kuten asiakaskokemus, AMK-opinnot, tradenomi, verkko-opinnot, polkuopinnot ja tutkimusteoria. Lisäksi on kuvattu opintoihin hakeutumista ja opiskelua nimenomaan Laureassa. Näistä aiheista on käytetty laajasti erilaista kirjallisuutta ja artikkeleja. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeena joulukuussa 2022 ja laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluina tammikuussa 2023. Tutkimuksen perusteella haasteita aiheuttivat erityisesti opiskelussa tarvittavien järjestelmien käyttö, tiedon puute polkuopiskelijoiden roolista sekä motivaatioerot ryhmätöissä eri opiskelijoiden välillä. Kehitysehdotuksia Laurealle annettiin tulosten perusteella neljä, oma orientaatiotilaisuus polkuopiskelijoille, ryhmien muodostaminen opiskelijaroolin perusteella opintojen alkuvaiheessa, kurssin toteuttaminen Laurean järjestelmien käyttöön ja Canvas-oppimisalustan yhtenäistäminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu työn keskeisiin käsitteisiin kuten asiakaskokemus, AMK-opinnot, tradenomi, verkko-opinnot, polkuopinnot ja tutkimusteoria. Lisäksi on kuvattu opintoihin hakeutumista ja opiskelua nimenomaan Laureassa. Näistä aiheista on käytetty laajasti erilaista kirjallisuutta ja artikkeleja. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeena joulukuussa 2022 ja laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluina tammikuussa 2023. Tutkimuksen perusteella haasteita aiheuttivat erityisesti opiskelussa tarvittavien järjestelmien käyttö, tiedon puute polkuopiskelijoiden roolista sekä motivaatioerot ryhmätöissä eri opiskelijoiden välillä. Kehitysehdotuksia Laurealle annettiin tulosten perusteella neljä, oma orientaatiotilaisuus polkuopiskelijoille, ryhmien muodostaminen opiskelijaroolin perusteella opintojen alkuvaiheessa, kurssin toteuttaminen Laurean järjestelmien käyttöön ja Canvas-oppimisalustan yhtenäistäminen.