Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhoitajan työssä
Nurminen, Kaisa (2023)
Nurminen, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302162451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302162451
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, mitkä tekijät vaikuttavat mielenterveyden edistämiseen kouluterveydenhoitajan työssä. Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa terveydenhoitajille koululaisen mielenterveyden edistämisestä. Tietoa voidaan hyödyntää muun muassa koulujen laajoissa terveystarkastuksissa sekä terveydenhoitajan kohtaamisissa lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä kanssa sekä terveydenhoitajan työn kehittämiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen teemoittelua.
Mielenterveyden edistäminen on aiheena tärkeä ja ajankohtainen. Maailmanlaajuisesti 10 % lapsista ja nuorista kokee mielenterveydenhäiriöitä ja jopa puolet niistä alkavat 14 ikävuoteen mennessä. Erityisesti lapsuus ja nuoruus ovat elämänvaiheita, joissa mielenterveyden edistäminen on ensisijaisen tärkeää. Mielenterveyttä edistämällä voidaan mahdollisesti ennaltaehkäistä mielenterveysongelmien syntymistä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että kouluterveydenhoitajalla on keskeinen asema mielenterveyden edistäjänä. Mielenterveyden edistäminen on tärkeä osa kouluterveydenhoitajan työtä. Riskitekijöiden tunnistaminen ja varhainen puuttuminen ovat olennaisessa osassa, jotta saadaan ennaltaehkäistyä ongelmien syntymistä tai pahenemista.
Kouluterveydenhoitajat kokevat tarvitsevansa lisää koulutusta mielenterveyden edistämiseen. Kouluterveydenhoitajan pitämät avoimet vastaanotot koetaan tärkeinä mielenterveyden edistämisen kannalta ja sinne oppilaat voivat tulla matalalla kynnyksellä. Tämä vaatii kouluterveydenhoitajan työn resursoinnin ja ajankäytön tarkastelua. Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla mielenterveyden edistämisen menetelmien selvittäminen tarkemmin terveydenhoitajan työssä.
Mielenterveyden edistäminen on aiheena tärkeä ja ajankohtainen. Maailmanlaajuisesti 10 % lapsista ja nuorista kokee mielenterveydenhäiriöitä ja jopa puolet niistä alkavat 14 ikävuoteen mennessä. Erityisesti lapsuus ja nuoruus ovat elämänvaiheita, joissa mielenterveyden edistäminen on ensisijaisen tärkeää. Mielenterveyttä edistämällä voidaan mahdollisesti ennaltaehkäistä mielenterveysongelmien syntymistä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että kouluterveydenhoitajalla on keskeinen asema mielenterveyden edistäjänä. Mielenterveyden edistäminen on tärkeä osa kouluterveydenhoitajan työtä. Riskitekijöiden tunnistaminen ja varhainen puuttuminen ovat olennaisessa osassa, jotta saadaan ennaltaehkäistyä ongelmien syntymistä tai pahenemista.
Kouluterveydenhoitajat kokevat tarvitsevansa lisää koulutusta mielenterveyden edistämiseen. Kouluterveydenhoitajan pitämät avoimet vastaanotot koetaan tärkeinä mielenterveyden edistämisen kannalta ja sinne oppilaat voivat tulla matalalla kynnyksellä. Tämä vaatii kouluterveydenhoitajan työn resursoinnin ja ajankäytön tarkastelua. Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla mielenterveyden edistämisen menetelmien selvittäminen tarkemmin terveydenhoitajan työssä.