Voimaa arjesta™ : keskustelumenetelmän kehittäminen varhaiskasvatuksessa tehtävän ennaltaehkäisevän perhetyön tueksi
Nevala, Aila (2023)
Nevala, Aila
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212648
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka yhteistyökumppanina toimi Lohjan kaupungin varhaiskasvatus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi keskustelumenetelmä ja sitä tukeva työkalu varhaiskasvatuksen työntekijöille ennaltaehkäisevän perhetyön tueksi. Kehittämistyötä tehtiin yhteistyössä vapaaehtoisten vanhempien, työelämän yhteistyökumppanin yhteyshenkilön ja Lohjan kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijöiden kanssa syksyllä 2022. Opinnäytetyön tuloksena syntyvän menetelmän tavoitteena oli mahdollistaa syvällisempi keskusteluyhteys vanhempiin. Tavoitteena oli vahvistaa varhaiskasvatuksessa tehtävää yhteistyötä ja tuoda konkreettisesti näkyväksi perheen voimavaroja, vahvuuksia ja sen hetkistä tilannetta. Lisäksi tavoitteena oli, että keskustelumenetelmää hyödyntämällä vanhempi saa mahdollisuuden tuoda esiin turvallisesti tuen tarpeitaan ja työntekijä voi ohjata perheitä matalalla kynnyksellä alueen palveluihin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perusteltiin menetelmän tarpeellisuutta aiempaan tutkimustietoon perustuen. Teoriaosuudessa määriteltiin perhetyötä ja ehkäisevää perhetyötä. Lisäksi tuotiin esille vuorovaikutuksen merkitystä ja yhteistyön muotoja varhaiskasvatuksen ja vanhempien välillä.
Menetelmän kehittämisessä hyödynnettiin teoriaosuutta ja erilaisia aiemmin olemassa olleita perheille suunnattuja voimavaralähtöisiä kyselyitä. Näiden pohjalta syntyi ensimmäinen prototyyppi menetelmästä. Menetelmää kehitettiin edelleen testaamalla prototyyppiä vapaaehtoisilla vanhemmilla, yhteyshenkilön teemahaastattelulla ja testaamalla menetelmää käytännössä varhaiskasvatuksessa. Kehittämistyötä arvioitiin keräämällä palautetta varhaiskasvatuksen työntekijöiltä.
Keskustelumenetelmä sai nimekseen Voimaa arjesta, sillä sen tausta-ajatuksena vaikutti voimavaralähtöisyys. Vanhempien ja työntekijöiden kiinnostusta menetelmää kohtaan herätti erityisesti värillinen keskustelumenetelmän tuotoksena syntynyt työkalu Voimaa arjesta -ajatuskartta. Ajatuskartan taakse koottiin palvelukartta lapsiperheiden palveluista Lohjan alueella. Palvelukarttaa pidettiin hyödyllisenä ja kattavana. Keskustelun käymistä tuki suunniteltu keskustelurunko aiheineen ja kysymyksineen. Lisäksi menetelmän tueksi laadittiin ohjeet menetelmän käyttöön työntekijälle ja lista vanhemman vahvuuksista. Menetelmää on mahdollista jatkossa hyödyntää varhaiskasvatuksessa tai perhetyössä yleisemmin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perusteltiin menetelmän tarpeellisuutta aiempaan tutkimustietoon perustuen. Teoriaosuudessa määriteltiin perhetyötä ja ehkäisevää perhetyötä. Lisäksi tuotiin esille vuorovaikutuksen merkitystä ja yhteistyön muotoja varhaiskasvatuksen ja vanhempien välillä.
Menetelmän kehittämisessä hyödynnettiin teoriaosuutta ja erilaisia aiemmin olemassa olleita perheille suunnattuja voimavaralähtöisiä kyselyitä. Näiden pohjalta syntyi ensimmäinen prototyyppi menetelmästä. Menetelmää kehitettiin edelleen testaamalla prototyyppiä vapaaehtoisilla vanhemmilla, yhteyshenkilön teemahaastattelulla ja testaamalla menetelmää käytännössä varhaiskasvatuksessa. Kehittämistyötä arvioitiin keräämällä palautetta varhaiskasvatuksen työntekijöiltä.
Keskustelumenetelmä sai nimekseen Voimaa arjesta, sillä sen tausta-ajatuksena vaikutti voimavaralähtöisyys. Vanhempien ja työntekijöiden kiinnostusta menetelmää kohtaan herätti erityisesti värillinen keskustelumenetelmän tuotoksena syntynyt työkalu Voimaa arjesta -ajatuskartta. Ajatuskartan taakse koottiin palvelukartta lapsiperheiden palveluista Lohjan alueella. Palvelukarttaa pidettiin hyödyllisenä ja kattavana. Keskustelun käymistä tuki suunniteltu keskustelurunko aiheineen ja kysymyksineen. Lisäksi menetelmän tueksi laadittiin ohjeet menetelmän käyttöön työntekijälle ja lista vanhemman vahvuuksista. Menetelmää on mahdollista jatkossa hyödyntää varhaiskasvatuksessa tai perhetyössä yleisemmin.