Varhaiskasvatuksen henkilöstörakenne murroksessa : kokemuksia päiväkodin arjesta
Vilpas, Anna; Loman, Tina (2023)
Vilpas, Anna
Loman, Tina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212672
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten uuden henkilöstörakenteen mukaisen moniammatillisen tiimin jäsenten vahvuuksilla voidaan parhaiten vastata varhaiskasvatuksen tavoitteisiin sekä tuoda näkökulmia toimivaan tiimityöhön ja vahvuuksien tunnistamiseen. Lisäksi oli tarkoitus tuoda esiin varhaiskasvatuksen kentällä työskentelevien ääni uuden henkilöstörakenteen mukaisen tiimityön suhteen.
Yhteiskunnassa vaatimukset ovat kasvaneet ja lapsiperheet ovat moninaistuneet. Toisaalta tietämys pedagogiikasta, lapsen oppimisesta sekä lapsen ja kasvattajan merkityksellisestä suhteesta on lisääntynyt. Laadukkaan varhaiskasvatuksen ratkaisuna yhteiskunnallisiin haasteisiin on moniammatillisuus ja korkeakoulutettujen työntekijöiden aiempaa suurempi määrä. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävä on varhaiskasvatuksessa uusi. Koska varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuva on vielä kehittymässä ja sosionomien rooli varhaiskasvatuksen moniammatillisessa tiimissä herättää keskustelua, korostuu sosionomin rooli myös opinnäytetyössä.
Uuden rakenteen mukainen moniammatillinen tiimi ei muuta varhaiskasvatuksen tavoitenäkökulmaa, sillä varhaiskasvatuksen toiminta perustuu varhaiskasvatuslakiin ja Opetushallituksen laatimaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Moniammatillisen tiimin erilaiset kompetenssit ja vahvuudet voivat parhaimmillaan mahdollistaa näiden tavoitteiden toteutumisen entistä paremmin.
Tutkimusmenetelminä olivat teemahaastattelut ja aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksessa haastateltiin vantaalaisen varhaiskasvatusyksikön työntekijöitä ja esihenkilöitä, yhteensä 12 henkilöä. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina oli tarve selkeyttää tehtävänkuvia ja vastuualueita, mikä edellyttää runsaasti esihenkilön johtamaa keskustelua ja kehittämistyötä – etenkin nyt muutostilanteessa. Sosionomin osaamisalueena sosiaalipedagogiikkaa ei tunnisteta tai osata vielä hyödyntää täysin varhaiskasvatuksen kentällä. Jokaisella ammattilaisella on vahvuutensa, joita tulee arvostaa ja hyödyntää. Moniammatillinen työskentely nähtiin positiivisena, sitä ja sen kehittämistä haluttiin jatkaa. Moniammatillisuus parhaimmillaan keventää yksittäisen työntekijän kuormaa jokaisen ammattilaisen keskittyessä oman tehtävänkuvan mukaisiin vastuualueisiin ja tuottaa entistä laadukkaampaa varhaiskasvatusta.
Yhteiskunnassa vaatimukset ovat kasvaneet ja lapsiperheet ovat moninaistuneet. Toisaalta tietämys pedagogiikasta, lapsen oppimisesta sekä lapsen ja kasvattajan merkityksellisestä suhteesta on lisääntynyt. Laadukkaan varhaiskasvatuksen ratkaisuna yhteiskunnallisiin haasteisiin on moniammatillisuus ja korkeakoulutettujen työntekijöiden aiempaa suurempi määrä. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävä on varhaiskasvatuksessa uusi. Koska varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuva on vielä kehittymässä ja sosionomien rooli varhaiskasvatuksen moniammatillisessa tiimissä herättää keskustelua, korostuu sosionomin rooli myös opinnäytetyössä.
Uuden rakenteen mukainen moniammatillinen tiimi ei muuta varhaiskasvatuksen tavoitenäkökulmaa, sillä varhaiskasvatuksen toiminta perustuu varhaiskasvatuslakiin ja Opetushallituksen laatimaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Moniammatillisen tiimin erilaiset kompetenssit ja vahvuudet voivat parhaimmillaan mahdollistaa näiden tavoitteiden toteutumisen entistä paremmin.
Tutkimusmenetelminä olivat teemahaastattelut ja aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksessa haastateltiin vantaalaisen varhaiskasvatusyksikön työntekijöitä ja esihenkilöitä, yhteensä 12 henkilöä. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina oli tarve selkeyttää tehtävänkuvia ja vastuualueita, mikä edellyttää runsaasti esihenkilön johtamaa keskustelua ja kehittämistyötä – etenkin nyt muutostilanteessa. Sosionomin osaamisalueena sosiaalipedagogiikkaa ei tunnisteta tai osata vielä hyödyntää täysin varhaiskasvatuksen kentällä. Jokaisella ammattilaisella on vahvuutensa, joita tulee arvostaa ja hyödyntää. Moniammatillinen työskentely nähtiin positiivisena, sitä ja sen kehittämistä haluttiin jatkaa. Moniammatillisuus parhaimmillaan keventää yksittäisen työntekijän kuormaa jokaisen ammattilaisen keskittyessä oman tehtävänkuvan mukaisiin vastuualueisiin ja tuottaa entistä laadukkaampaa varhaiskasvatusta.