Positiivisen palautteen merkitys työyhteisölle
Seppänen, Elena (2023)
Seppänen, Elena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212689
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mikä on positiivisen palautteen merkitys työyhteisölle ja edistää PosiPro-raportointijärjestelmän Eksoten sosiaali- ja terveydenalan henkilökunnalle. Tarkoituksena oli saada konkreettista tietoa. PosiPro-raportointijärjestelmästä hoitohenkilökunnalle, hyvän palautteen ominaisuudesta sosiaalisena taitona sekä pohtia sen merkitystä työyhteisölle. PosiPro-järjestelmän markkinointi ja tietojen vaikutus työyhteisöön saattavat lisätä PosiPro-järjestelmän tärkeyttä.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tarve markkinoida Posi Pro-raportointijärjestelmää. Raportointijärjestelmän markkinointi voisi vaikuttaa Etelä-Karjalan hyvinvointialueen työntekijöiden PosiPro ilmoituksien aktiivisempaan käyttöön. Mahdollisesti se vaikuttaisi positiivisesti myös työyhteisöön.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämisprosessina. Aineisto kerättiin Wepropol-kyselynä. Tulosten perusteella järjestettiin työpajoja, joissa harjoiteltiin positiivisen palautteen antamista. Opinnäytetyön tuloksia esitettiin ja PosiPro -raportointijärjestelmää markkinoitiin henkilöstölle webinaarissa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kysymyksiin vastanneiden näkemys PosiPro-raportointijärjestelmän käytöstä vaihtelee jonkin verran, mutta melkein 100% kyselylomakkeisiin vastanneista ja työpajoihin osallistuneista on vahvasti sitä mieltä, että positiivisen palauutteen antaminen on tärkeä ja merkityksellinen asia työyhteisölle.
Tässä tutkimuksessa valtaosa vastaajista oli sitä mieltä, että positiivisen palautteen vaikutus hoitohenkilökunnan tunteisiin, käytökseen ja toimintaan on huomattavaa. Suurin osa vastanneista totesi, että se kohentaisi hoitohenkilökunnan itsetuntoa, ja voisi motivoida parempaan itseilmaisuun ja antaa iloa uudelle päivälle.
Osallistujat ja vastaajat korostivat, että hyvän palautteen saaminen PosiPro-raportointijärjestelmän kautta vaikuttaa käyttäytymiseen ja toimintaan, se motivoi työntekoon, kannustaa ja innostaa jatkossakin työskentelemään parhaansa mukaan. Ja se lisää työssä jaksamista, vahvistaa tiimiä ja toimintaa.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tarve markkinoida Posi Pro-raportointijärjestelmää. Raportointijärjestelmän markkinointi voisi vaikuttaa Etelä-Karjalan hyvinvointialueen työntekijöiden PosiPro ilmoituksien aktiivisempaan käyttöön. Mahdollisesti se vaikuttaisi positiivisesti myös työyhteisöön.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämisprosessina. Aineisto kerättiin Wepropol-kyselynä. Tulosten perusteella järjestettiin työpajoja, joissa harjoiteltiin positiivisen palautteen antamista. Opinnäytetyön tuloksia esitettiin ja PosiPro -raportointijärjestelmää markkinoitiin henkilöstölle webinaarissa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kysymyksiin vastanneiden näkemys PosiPro-raportointijärjestelmän käytöstä vaihtelee jonkin verran, mutta melkein 100% kyselylomakkeisiin vastanneista ja työpajoihin osallistuneista on vahvasti sitä mieltä, että positiivisen palauutteen antaminen on tärkeä ja merkityksellinen asia työyhteisölle.
Tässä tutkimuksessa valtaosa vastaajista oli sitä mieltä, että positiivisen palautteen vaikutus hoitohenkilökunnan tunteisiin, käytökseen ja toimintaan on huomattavaa. Suurin osa vastanneista totesi, että se kohentaisi hoitohenkilökunnan itsetuntoa, ja voisi motivoida parempaan itseilmaisuun ja antaa iloa uudelle päivälle.
Osallistujat ja vastaajat korostivat, että hyvän palautteen saaminen PosiPro-raportointijärjestelmän kautta vaikuttaa käyttäytymiseen ja toimintaan, se motivoi työntekoon, kannustaa ja innostaa jatkossakin työskentelemään parhaansa mukaan. Ja se lisää työssä jaksamista, vahvistaa tiimiä ja toimintaa.