Myötätuntotyytyväisyys ja -uupuminen ensihoidossa
Mika, Kontinen (2023)
Mika, Kontinen
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302232764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302232764
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Keski-Uudenmaan ensihoitajien myötätuntotyytyväisyyttä ja -uupumista. Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa Keski-Uudenmaan ensihoitajien myötätuntotyytyväisyydestä ja -uupumisesta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen kanssa.
Ensihoidossa myötätunto ja empatia ovat edellytys aidolle kohtaamiselle ja vuorovaikutukselle. Toki tunteiden siirtäminen syrjään hetkellisesti kuuluu ammatillisuuteen akuuteissa kiireisissä tilanteissa, kun toiminta on etusijalla. Ammattiauttamisessa niin perus- kuin hoitotasolla ensihoitajan työnkuvassa on paljon sellaista mikä ei ole normaalia. Valtaosa ihmisistä ei kohtaa eikä käsittele työssään konkreettisesti elämän raakuutta ja sen tuomaa epäoikeudenmukaisuutta päivittäin, työvuorosta ja vuodesta toiseen. Myötätuntoisuuden positiiviset ja negatiiviset seuraamukset ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa eikä näiden välillä ole pysyvää olotilaa. Sopivana määränä ne vahvistavat mutta myötätuntoisuus voi myös muuttua haitalliseksi ja aiheuttaa uupumusta.
Tämän opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä amerikkalaista Professional Quality of Life -myötätuntotyytyväisyys ja -uupumusmittaria. Mittari on strukturoitu kyselylomake, joka sisältää kolmekymmentä väittämää. Kysely suunnattiin Keski-Uudenmaan päätoimisille ensihoitajille. Kyselyyn vastasi 41 ensihoitajaa. Myötätuntotyytyväisyys jakaantui kahteen ryhmään: alhaiseen ja keskitasoiseen. Korkeita myötätuntotyytyväisyyteen viittavia pisteitä ei tullut esille. Myötätuntouupuminen jakaantui matalaa, keskitasoiseen ja korkeaan myötätuntouupumisen riskiin. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työhyvinvoinnin kehittämisessä.
Ensihoidossa myötätunto ja empatia ovat edellytys aidolle kohtaamiselle ja vuorovaikutukselle. Toki tunteiden siirtäminen syrjään hetkellisesti kuuluu ammatillisuuteen akuuteissa kiireisissä tilanteissa, kun toiminta on etusijalla. Ammattiauttamisessa niin perus- kuin hoitotasolla ensihoitajan työnkuvassa on paljon sellaista mikä ei ole normaalia. Valtaosa ihmisistä ei kohtaa eikä käsittele työssään konkreettisesti elämän raakuutta ja sen tuomaa epäoikeudenmukaisuutta päivittäin, työvuorosta ja vuodesta toiseen. Myötätuntoisuuden positiiviset ja negatiiviset seuraamukset ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa eikä näiden välillä ole pysyvää olotilaa. Sopivana määränä ne vahvistavat mutta myötätuntoisuus voi myös muuttua haitalliseksi ja aiheuttaa uupumusta.
Tämän opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä amerikkalaista Professional Quality of Life -myötätuntotyytyväisyys ja -uupumusmittaria. Mittari on strukturoitu kyselylomake, joka sisältää kolmekymmentä väittämää. Kysely suunnattiin Keski-Uudenmaan päätoimisille ensihoitajille. Kyselyyn vastasi 41 ensihoitajaa. Myötätuntotyytyväisyys jakaantui kahteen ryhmään: alhaiseen ja keskitasoiseen. Korkeita myötätuntotyytyväisyyteen viittavia pisteitä ei tullut esille. Myötätuntouupuminen jakaantui matalaa, keskitasoiseen ja korkeaan myötätuntouupumisen riskiin. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työhyvinvoinnin kehittämisessä.