Kestävä tulevaisuus oppilaitosten ulkopuolella toimivien ammatillisten opettajaopiskelijoiden näkökulmasta
Raudasoja, Anu; Kolho, Piia; Laitinen-Väänänen, Sirpa (2022)
Raudasoja, Anu
Kolho, Piia
Laitinen-Väänänen, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022728798
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022728798
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan oppilaitosten ulkopuolella toimivien ammatillisten opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kestävästä tulevaisuudesta. Aineisto kerättiin kevään 2021 aikana haastattelemalla ammatillisten opettajakorkeakoulujen opettajaopiskelijoita (n=20), jotka eivät toimi opettajina. Sisällönanalyysi rakentui abduktiiviseen analyysiin tarkastellen vastaajien näkemyksiä kestävästä kehityksestä yksilön, talouden ja ympäristön näkökulmista. Tulosten perusteella ammatillisten opettajaopiskelijoiden kestävä tulevaisuus linkittyy viitekehyksen kaikkiin osa-alueisiin eli yksilön, talouden ja ympäristön näkökulmiin. Kestävän tulevaisuuden osaaminen on hankittu työpaikoilla, vapaa-ajalla ja/tai formaalissa koulutuksessa. Kestävän tulevaisuuden osaaminen näyttäytyi vastausten perusteella universaalilta osaamiselta, joka on siirrettävissä muihinkin toimintaympäristöihin. Vastauksissa tulivat esille ammatillisten opettajaopiskelijoiden arvot, asenteet ja ammattieettiset näkökulmat kestävään tulevaisuuteen sekä työpaikan käytännön toimet, joilla kestävää tulevaisuutta rakennetaan. Opettajaopiskelijat nostivat esiin myös ekososiaaliseen sivistykseen sisältyviä arvoja, kuten vastuullisuus, kohtuullisuus ja ihmistenvälisyys. Yhdeksi huolenaiheeksi kestävän tulevaisuuden edistämisessä ammatilliset opettajaopiskelijat nostivat oman osaamisensa, jonka ei koettu olevan riittävää. Kestävän kehitykseen käsitteen laajuudesta ja moniulotteisuudesta johtuen viitekehyksen osa-alueita (yksilö, talous, ympäristö) tulisi käsitellä systemaattisesti osana opettajankoulutusta ja integroida ne erityisesti opetusharjoitteluun. Opettajaopiskelijat toimivat opetusharjoittelussa ja tulevassa työssään esimerkkeinä sekä arvo- ja asennevaikuttajina kestävän tulevaisuuden edistämisessä.