Kiinteistöjen etä- ja energiahallinnan raportoinnin kehittäminen
Arvonen, Mirka (2023)
Arvonen, Mirka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202580
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää kiinteistövalvomopalveluita tarjoavan K2 Turvapalveluiden etä- ja energiahallinnan raportointia. Tavoitteena oli tuoda asiakkaille paremmin ilmi etähallinnan tekemää työtä, sen vaikutuksia kiinteistöjen ylläpidon laatuun ja etähallinnan tekemien toimenpiteiden vaikutusta kiinteistöjen ylläpitokustannuksiin. Lisäksi raporttiin haluttiin tuoda mukaan energiahallintaa. Tarkoituksena oli lisätä palveluiden merkitystä asiakkaille. Kehittämistyön aikana selvitettiin myös asiakkaiden näkemystä palveluiden sisäl-löstä ja raportoinnista.
Työ toteutettiin palvelumuotoilun periaatteita noudattaen. Aineisto kerättiin kvalitatiivisen tutkimuksen eli laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimus piti sisällään asiakaskyselyn, tarkentavia haastatteluja ja havainnointia. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään asiakkaiden tarpeet ja odotukset kiinteistövalvomopalveluiden raportoinnille.
Aineiston perusteella kerätty asiakasymmärrys toimi perustana uudenlaiselle raportointimallille ja sen pohjana toimivalle dokumentointi- ja kirjaamiskäytännölle.
Uudenlainen raportointimalli koostuu etähallinnan toimenpiteistä, sekä kiinteistöjen energiankulutustiedoista. Raportointia varten dokumentoidaan etähallinnan tekemiä huomioita kohdekiinteistöistä, tehdyt toimenpiteet ja palvelupyynnöt, sekä toimenpide-ehdotukset. Energiahallinnan osalta raporttiin on koostettu tietoja kohdekiinteistön seurantajakson energiankulutuksista ja niiden muutoksista.
Työn tuloksena syntyi uudenlainen dokumentointi- ja kirjaamispohja, sekä raportointimalli yhdelle K2 Turva-palvelun etähallinnassa olevalle kohdekiinteistölle. Sitä voidaan hyödyntää muihinkin etähallinnan kohdekiinteistöihin ja käyttää raportoinnin kehittämisessä jatkossakin vastaamaan paremmin kiinteistövalvomopalveluiden asiakkaiden tulevaisuuden tarpeita.
Työ toteutettiin palvelumuotoilun periaatteita noudattaen. Aineisto kerättiin kvalitatiivisen tutkimuksen eli laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimus piti sisällään asiakaskyselyn, tarkentavia haastatteluja ja havainnointia. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään asiakkaiden tarpeet ja odotukset kiinteistövalvomopalveluiden raportoinnille.
Aineiston perusteella kerätty asiakasymmärrys toimi perustana uudenlaiselle raportointimallille ja sen pohjana toimivalle dokumentointi- ja kirjaamiskäytännölle.
Uudenlainen raportointimalli koostuu etähallinnan toimenpiteistä, sekä kiinteistöjen energiankulutustiedoista. Raportointia varten dokumentoidaan etähallinnan tekemiä huomioita kohdekiinteistöistä, tehdyt toimenpiteet ja palvelupyynnöt, sekä toimenpide-ehdotukset. Energiahallinnan osalta raporttiin on koostettu tietoja kohdekiinteistön seurantajakson energiankulutuksista ja niiden muutoksista.
Työn tuloksena syntyi uudenlainen dokumentointi- ja kirjaamispohja, sekä raportointimalli yhdelle K2 Turva-palvelun etähallinnassa olevalle kohdekiinteistölle. Sitä voidaan hyödyntää muihinkin etähallinnan kohdekiinteistöihin ja käyttää raportoinnin kehittämisessä jatkossakin vastaamaan paremmin kiinteistövalvomopalveluiden asiakkaiden tulevaisuuden tarpeita.