Verkkokauppojen kilpailija-analyysi
Nissinen, Antti (2014)
Nissinen, Antti
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012472
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty liiketalouden koulutusohjelmassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää verkkokaupan nykytilaa, analysoida verkkokauppojen ansaintalogiikkaa ja erilaisia liiketoimintamalleja sekä suorittaa kilpailija-analyysi selvitykseen valittujen neljän verkkokaupan osalta.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käytettäviä tutkimusmenetelmiä ovat havainnointi ja kirjoituspöytätutkimus. Selvityksessä käydään ensin läpi aiheen teoreettista viitekehystä verkkokaupan ja siihen liittyvien tärkeiden osa-alueiden osalta. Tärkeimpiä teorian käsitteitä ovat verkkokauppojen erilaiset liiketoimintamallit, ansaintalogiikka, lisä- ja ristiinmyynti sekä kilpailija-analyysi.
Selvityksen lopputuloksena oli, etteivät analyysiin valitut verkkokaupat eroa liiketoimintamalliltaan tai ansaintalogiikaltaan suuresti toisistaan. Verkkokaupan tila on kasvujohteinen, mutta suomalaisista verkkokaupan asiakkaista käydään kovaa kilpailua ja kivijalkamyymälät alkavat osaltaan jäädä verkkokaupan kasvun varjoon.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käytettäviä tutkimusmenetelmiä ovat havainnointi ja kirjoituspöytätutkimus. Selvityksessä käydään ensin läpi aiheen teoreettista viitekehystä verkkokaupan ja siihen liittyvien tärkeiden osa-alueiden osalta. Tärkeimpiä teorian käsitteitä ovat verkkokauppojen erilaiset liiketoimintamallit, ansaintalogiikka, lisä- ja ristiinmyynti sekä kilpailija-analyysi.
Selvityksen lopputuloksena oli, etteivät analyysiin valitut verkkokaupat eroa liiketoimintamalliltaan tai ansaintalogiikaltaan suuresti toisistaan. Verkkokaupan tila on kasvujohteinen, mutta suomalaisista verkkokaupan asiakkaista käydään kovaa kilpailua ja kivijalkamyymälät alkavat osaltaan jäädä verkkokaupan kasvun varjoon.