Koulutus- ja perehdytysmalli neurokirjon osaamisen lisäämiseksi lastenkodissa
Löhönen, Lasse (2023)
Löhönen, Lasse
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303033022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303033022
Tiivistelmä
Lastenkodeissa tehtävän työn tulee olla asiakaslähtöistä ja työtä määrittelevät useammat lait ja asetukset. Laadukasta asiakkaan tarpeita vastaavaa työtä on mahdollista tehdä, kun työntekijät tuntevat asiakkaiden taustat ja osaavat hyödyntää sopivia toimintamalleja työskentelyn tukena. Työntekijöiden ammattiosaaminen kasvaa kokemuksen ja jatkuvan oppimisen kautta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota työntekijöille lisää ymmärrystä lastenkodin asiakaskunnan neuropsykiatrisista haasteista lisäten tehtävän työn tasalaatuisuutta. Tarve opinnäytetyölle nousi lastenkodin esihenkilöiden ja työntekijöiden huomioista, että ammattiosaaminen ei ole riittävää. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lastenkodin työntekijöiden ammattitaidon tueksi uusi koulutus- ja perehdytysmalli, jonka avulla jatkossa voidaan lisätä työntekijöiden tietoutta asiakkaiden arjen haasteista ja lähtökohdista.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Helsingin kaupungin lastenkodissa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin havainnoinnin, kyselyn ja haastatteluiden avulla. Kerätyn aineiston avulla koulutusmallia kehitettiin vastaamaan työntekijöiden tarpeita. Aineiston pohjalta syntyi ehdotus perehdytysmallista, jota jatkokehitetään niin, että se saadaan sisällytettyä laitoksen perehdytysrakenteisiin.
Saadut tulokset osoittivat, että koulutusmalli koettiin tarpeellisena ja toimivana tapana lisätä työntekijöiden ymmärrystä lastenkodin asiakkaiden haasteista. Työyhteisö koki yhteisöllisen keskustelun koulutusten parhaana antina. Koulutusten myötä uusi tieto siirtyi yleisesti lastenkodin arjen työhön. Tietoisuus asiakkaiden haasteista on näkynyt yksiköissä lisääntyneenä toimintamallien hyödyntämisenä sekä keskusteluna asiakkaiden tarpeista. Lisäksi uusien työntekijöiden tullessa yksikköön, perehdyttämisessä on huomioitu tarkemmin neurokirjon osa-alue. Jatkokehittämisenä voisi tutkia kuinka työntekijöiden osaamista ja perustehtävää johdetaan lastensuojelulaitoksissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota työntekijöille lisää ymmärrystä lastenkodin asiakaskunnan neuropsykiatrisista haasteista lisäten tehtävän työn tasalaatuisuutta. Tarve opinnäytetyölle nousi lastenkodin esihenkilöiden ja työntekijöiden huomioista, että ammattiosaaminen ei ole riittävää. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lastenkodin työntekijöiden ammattitaidon tueksi uusi koulutus- ja perehdytysmalli, jonka avulla jatkossa voidaan lisätä työntekijöiden tietoutta asiakkaiden arjen haasteista ja lähtökohdista.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Helsingin kaupungin lastenkodissa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin havainnoinnin, kyselyn ja haastatteluiden avulla. Kerätyn aineiston avulla koulutusmallia kehitettiin vastaamaan työntekijöiden tarpeita. Aineiston pohjalta syntyi ehdotus perehdytysmallista, jota jatkokehitetään niin, että se saadaan sisällytettyä laitoksen perehdytysrakenteisiin.
Saadut tulokset osoittivat, että koulutusmalli koettiin tarpeellisena ja toimivana tapana lisätä työntekijöiden ymmärrystä lastenkodin asiakkaiden haasteista. Työyhteisö koki yhteisöllisen keskustelun koulutusten parhaana antina. Koulutusten myötä uusi tieto siirtyi yleisesti lastenkodin arjen työhön. Tietoisuus asiakkaiden haasteista on näkynyt yksiköissä lisääntyneenä toimintamallien hyödyntämisenä sekä keskusteluna asiakkaiden tarpeista. Lisäksi uusien työntekijöiden tullessa yksikköön, perehdyttämisessä on huomioitu tarkemmin neurokirjon osa-alue. Jatkokehittämisenä voisi tutkia kuinka työntekijöiden osaamista ja perustehtävää johdetaan lastensuojelulaitoksissa.