Työohje organisaation X kouluttajille
Sandholm, Patrik (2023)
Sandholm, Patrik
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303053043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303053043
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää kohdeorganisaation koulutuskokonaisuuden nykytilanne sekä parantaa niitä osa-alueita, jotka koettiin toimimattomaksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi valtionhallinnon alainen viranomainen, johon viitataan tässä työssä nimellä organisaatio X. Työn tavoitteena oli luoda koulutuskokonaisuuden sidosryhmille työohje, jota hyödyntämällä koulutuskokonaisuudesta tulisi selväpiirteisempi. Tämän lisäksi työohje tulee jatkossa toimimaan koulutuskokonaisuuden sidosryhmille tukena sekä muistilistana koulutusprosessien aikana.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta muodostui aiheesta olemassa olevien ohjeiden, sähköisten artikkeleiden sekä tutkimustyön pohjalta. Tutkimuksellisen kehittämistyön tiedonkeruumenetelminä käytettiin teorian lisäksi osallistuvaa havainnointia sekä puolistrukturoituja haastatteluita. Tiedonkeruumenetelmien tavoitteena oli vahvistaa ennakkotietojen mukaan saatuja kehityskohteita sekä tunnistaa muita kehityskohteita. Saatuja tuloksia vertailtiin keskenään, joista muodostettiin johtopäätös. Kehitysehdotukset sekä jatkotoimenpiteet perustuvat haastatteluiden tuloksista sekä johtopäätöksistä.
Kohdeorganisaatio täyttää kaikki sen noudattamat ulkoisten tahojen asettamat koulutuskriteerit. Jatkuvan kehityksen sekä kasvavan henkilöstömäärän myötä organisaatiossa tunnistettiin työn tuotokselle todellinen tarve. Suurimmat heikkoudet toimivan koulutuskokonaisuuden näkökulmasta olivat koulutuksien kouluttajien epäselvät vastuualueet sekä heidän kiireinen aikataulu. Työohjeella onnistuttiin ratkaisemaan vastuualueisiin liittyvät ongelmat, mutta aikataulullisiin haasteisiin ei pystytty vaikuttamaan. The purpose of this developmental research was to examine the current situation of the commissioner organization's education program and to improve areas that were perceived as dysfunctional. The thesis was commissioned by a security authority under the state administration, referred to in this work as organization X. The purpose of the work was to create work instructions for the stakeholders of the educational entity. Using them would make the educational entity function better. In addition to this, the work instructions will operate as support and as a checklist during the educational processes of stakeholders.
The theoretical background of the thesis was formed based on existing guidelines, electronic articles and this research work. In addition to theory, participant observation and semi-structured interviews were used as data collection methods for the developmental research work. The purpose of the data collection methods was to confirm the development targets obtained according to preliminary data and to identify other development targets. The research results were compared with each other from which conclusions was formed. Development proposals and follow-up measures are based on the results of the interviews and conclusions.
The commissioner organization fulfills all the education-related criteria set by external parties. With continuous development and a growing number of personnel, a real need for work output was recognized in the organization. The biggest weakness from the point of view of a functioning educational entity was the educator's unclear areas of responsibility and their busy schedule. The work instructions managed to solve the problems related to the areas of responsibility, but it was not possible to influence the scheduling challenges.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta muodostui aiheesta olemassa olevien ohjeiden, sähköisten artikkeleiden sekä tutkimustyön pohjalta. Tutkimuksellisen kehittämistyön tiedonkeruumenetelminä käytettiin teorian lisäksi osallistuvaa havainnointia sekä puolistrukturoituja haastatteluita. Tiedonkeruumenetelmien tavoitteena oli vahvistaa ennakkotietojen mukaan saatuja kehityskohteita sekä tunnistaa muita kehityskohteita. Saatuja tuloksia vertailtiin keskenään, joista muodostettiin johtopäätös. Kehitysehdotukset sekä jatkotoimenpiteet perustuvat haastatteluiden tuloksista sekä johtopäätöksistä.
Kohdeorganisaatio täyttää kaikki sen noudattamat ulkoisten tahojen asettamat koulutuskriteerit. Jatkuvan kehityksen sekä kasvavan henkilöstömäärän myötä organisaatiossa tunnistettiin työn tuotokselle todellinen tarve. Suurimmat heikkoudet toimivan koulutuskokonaisuuden näkökulmasta olivat koulutuksien kouluttajien epäselvät vastuualueet sekä heidän kiireinen aikataulu. Työohjeella onnistuttiin ratkaisemaan vastuualueisiin liittyvät ongelmat, mutta aikataulullisiin haasteisiin ei pystytty vaikuttamaan.
The theoretical background of the thesis was formed based on existing guidelines, electronic articles and this research work. In addition to theory, participant observation and semi-structured interviews were used as data collection methods for the developmental research work. The purpose of the data collection methods was to confirm the development targets obtained according to preliminary data and to identify other development targets. The research results were compared with each other from which conclusions was formed. Development proposals and follow-up measures are based on the results of the interviews and conclusions.
The commissioner organization fulfills all the education-related criteria set by external parties. With continuous development and a growing number of personnel, a real need for work output was recognized in the organization. The biggest weakness from the point of view of a functioning educational entity was the educator's unclear areas of responsibility and their busy schedule. The work instructions managed to solve the problems related to the areas of responsibility, but it was not possible to influence the scheduling challenges.