Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Hiljaisuusmatkailuun suhtautuminen matkailuyrityksissä

Tolvanen, Sanna (2014)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Tolvanen_Sanna.pdf.pdf (485.5Kt)
Lataukset: 


Tolvanen, Sanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112538
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, miten yrittäjät suhtautuvat hiljaisuusmatkailuun ja hiljaisuuden ja kuuntelun teemoihin. Teemahaastattelun keinoin tutkittiin, kuinka he tul-kitsevat ja soveltavat näitä teemoja ja toimintoja. Selvitettiin, kokevatko yrittäjät toimivan-sa jollakin hiljaisuusmatkailun sukulaislajin alueella ja kuinka he määrittelevät ne: eko-, luonto-, slow- ja hyvinvointimatkailun. Mitä lisäarvoa hiljaisuusmatkailutuotteet toisivat yritykselle? Kuinka hiljaisuuden ja kuuntelun kokemukset ovat olleet esillä asiakaskoh-taamisissa? Myös hiljaisuuden tuotteistaminen yrittäjien näkökulmasta otettiin käsitte-lyyn: mikä on paras tapa tuotteistaa aineeton tuote vai onko sellaista olemassakaan? Opinnäytetyö liittyy Itä-Suomen yliopiston ”Hiljaisuus ja kuuntelu matkailuosaamisen re-sursseina Pohjois-Karjalassa” -hankkeeseen (HiKuMa). Toimeksiantajani on Itä-Suomen yliopisto.
Opinnäytetyön tietoperustaan kuuluvat äänimaisema, hiljaisuus-, hyvinvointi-, luonto-, eko- sekä slow-matkailu. Työssäni hyödynnän laadullista tutkimusotetta. Tutkimusote soveltuu opinnäytetyöhöni, koska tulkitsen haastateltavien näkemyksiä hiljaisuuden ja kuuntelun teemojen kautta. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin.
Tuloksissa selvisi muun muassa se, että osa yrittäjistä uskoo hiljaisuuteen trendinä, osa ei. Kaikkien tuotteissa ei hiljaisuus-sanaa käytetä. Hiljaisuuden kokeminen on kokonais-valtaista. Eniten se kiinnostaa ulkomaalaisia asiakkaita.
Työni tuloksia voidaan jatkojalostaa Itä-Suomen yliopiston hiljaisuuteen, matkailuun sekä muihin toimialoihin liittyvissä hankkeissa. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla esimerkiksi hiljaisuustuotteiden markkinointi Pohjois-Karjalan matkailuyrityksissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste