Litiumioniakkupalon alkusammuttamisen haasteet huviveneissä
Sahlström, Jussi (2023)
Sahlström, Jussi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303103384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303103384
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voidaanko litiumioniakun tulipaloa sammuttaa huviveneympäristössä nykylainsäädännön vaatimusten mukaisilla alkusammutusvälineillä, sekä miten tai millä ratkaisuilla litiumioniakkujen paloturvallisuutta voitaisiin parantaa huviveneissä. Kehitystyön tilaajana toimi Meriturvan palokoulutusyksikkö. Kehitystyö nähtiin tarpeelliseksi litiumioniakkujen lisääntyessä huvivenekäytössä, niin merenkulkuelektroniikan virranlähteenä, kuin myös täyssähköveneiden yleistymisen vuoksi. Litiumioniakkujen palamisen erityispiirteet ja sammuttamisen haasteet on laajasti tiedostettu ongelma. Kehitystyöllä haluttiin selvittää mahdollisuuksia vähentää tätä riskiä, huviveneilijän näkökulmasta.
Kehitystehtävän tietoperustana käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallista tutkimustietoa, akkujen polttokokeita, onnettomuustutkintaraportteja, sekä asiantuntijoiden haastatteluja. Haastatteluvastaukset analysoitiin, ja niiden perusteella löydettiin aineistosta kolme keskeistä kehitystyöhön vaikuttavaa teemaa. Kehitystyön tulosten perusteella nykyisillä saatavilla olevilla alkusammutusvälineillä ei pystytä sammuttamaan litiumioniakkupaloa. Käytännössä huviveneissä toimivaa sammutusratkaisua litiumioniakulle ei ole saatavilla. Parhaaksi ratkaisuksi litiumioniakkujen paloturvallisuuden parantamiseksi arvioitiin laadukkaiden, turvaominaisuuksiltaan kattavien, sekä venekäyttöön suunniteltujen litiumioniakkujen käyttö. Litiumioniakkujen riskien tiedostaminen ja ohjeiden mukainen huolellinen käyttö todettiin myös paloturvallisuutta lisääväksi keinoksi. Huviveneissä käytettävien litiumioniakkujen paloturvallisuuteen voidaan myös vaikuttaa paloturvallisilla rakenteellisilla ratkaisuilla.
Huviveneiden litiumioniakkujen paloturvallisuuden jatkokehittämisen kannalta tutkimusta tulisi laajentaa rakenteellisten turvallisuusratkaisuiden tutkimiseen, sekä täyssähköveneiden katsastustoiminnan hyötyjen kartoittamiseen turvallisuuden lisäämiseksi.
Kehitystehtävän tietoperustana käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallista tutkimustietoa, akkujen polttokokeita, onnettomuustutkintaraportteja, sekä asiantuntijoiden haastatteluja. Haastatteluvastaukset analysoitiin, ja niiden perusteella löydettiin aineistosta kolme keskeistä kehitystyöhön vaikuttavaa teemaa. Kehitystyön tulosten perusteella nykyisillä saatavilla olevilla alkusammutusvälineillä ei pystytä sammuttamaan litiumioniakkupaloa. Käytännössä huviveneissä toimivaa sammutusratkaisua litiumioniakulle ei ole saatavilla. Parhaaksi ratkaisuksi litiumioniakkujen paloturvallisuuden parantamiseksi arvioitiin laadukkaiden, turvaominaisuuksiltaan kattavien, sekä venekäyttöön suunniteltujen litiumioniakkujen käyttö. Litiumioniakkujen riskien tiedostaminen ja ohjeiden mukainen huolellinen käyttö todettiin myös paloturvallisuutta lisääväksi keinoksi. Huviveneissä käytettävien litiumioniakkujen paloturvallisuuteen voidaan myös vaikuttaa paloturvallisilla rakenteellisilla ratkaisuilla.
Huviveneiden litiumioniakkujen paloturvallisuuden jatkokehittämisen kannalta tutkimusta tulisi laajentaa rakenteellisten turvallisuusratkaisuiden tutkimiseen, sekä täyssähköveneiden katsastustoiminnan hyötyjen kartoittamiseen turvallisuuden lisäämiseksi.