Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja opetusympäristöissä
Hokkala, Riina; Ursin, Veera (2023)
Hokkala, Riina
Ursin, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153619
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota yhteen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamisesta löytyvä tieto. Työn tavoitteena oli vahvistaa ammattilaisten osaamista seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin dokumenttianalyysillä, jota syvennettiin sisällön analyysillä. Dokumenttianalyysi toteutettiin hakemalla aineistoa luotettavista tietokannoista ja Internet-sivustoilta, jonka jälkeen aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja lopuksi esitettiin tutkimustulokset. Dokumenttianalyysin aineisto koostui pro gradu- tutkielmista, oppaista, selvityksistä, ohjeista, kirjoista sekä luotettavista Internet-lähteistä. Tietoperustaan kerättiin tietoa seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta, kohtaamisesta sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä koskevan historian ja lainsäädännön kehityksestä.
Opinnäytetyöhön kerättiin tietoa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten sekä opettajien kokemuksista seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamisesta. Opinnäytetyöhön kerättiin myös tietoa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kokemuksista ammattilaisten toiminnasta.
Tutkimusten sekä muiden lähdeaineistojen perusteella sosiaali- ja terveysalan sekä opetuksen ammattilaiset tarvitsevat lisää tietoa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamisesta. The purpose of the thesis was to gather information on encountering sexual and gender minorities. The aim was to strengthen the knowledge of professionals on this topic.
The thesis was carried out with documentary analysis and deepened through content analysis. The documentary analysis was implemented by retrieving materials from reliable databases and websites. This was followed by a thematic analysis of the material, and finally the results of the research were presented. The material for the documentary analysis consisted of master’s theses, guides, reports, guidelines, books and reliable internet sources. The theoretical knowledge base included information on sexuality and gender diversity, the history of sexual and gender minorities and the development of legislation on the matter.
In the thesis, information about the experiences of social and health care professionals and teachers on the encounter of sexual and gender minorities was collected. The thesis also gathered information on how sexual and gender minorities experienced the actions of professionals.
Based on previous research and other sources, professionals in the social and health care sector and in education need more information about encountering sexual and gender minorities.
Opinnäytetyö toteutettiin dokumenttianalyysillä, jota syvennettiin sisällön analyysillä. Dokumenttianalyysi toteutettiin hakemalla aineistoa luotettavista tietokannoista ja Internet-sivustoilta, jonka jälkeen aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja lopuksi esitettiin tutkimustulokset. Dokumenttianalyysin aineisto koostui pro gradu- tutkielmista, oppaista, selvityksistä, ohjeista, kirjoista sekä luotettavista Internet-lähteistä. Tietoperustaan kerättiin tietoa seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta, kohtaamisesta sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä koskevan historian ja lainsäädännön kehityksestä.
Opinnäytetyöhön kerättiin tietoa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten sekä opettajien kokemuksista seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamisesta. Opinnäytetyöhön kerättiin myös tietoa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kokemuksista ammattilaisten toiminnasta.
Tutkimusten sekä muiden lähdeaineistojen perusteella sosiaali- ja terveysalan sekä opetuksen ammattilaiset tarvitsevat lisää tietoa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamisesta.
The thesis was carried out with documentary analysis and deepened through content analysis. The documentary analysis was implemented by retrieving materials from reliable databases and websites. This was followed by a thematic analysis of the material, and finally the results of the research were presented. The material for the documentary analysis consisted of master’s theses, guides, reports, guidelines, books and reliable internet sources. The theoretical knowledge base included information on sexuality and gender diversity, the history of sexual and gender minorities and the development of legislation on the matter.
In the thesis, information about the experiences of social and health care professionals and teachers on the encounter of sexual and gender minorities was collected. The thesis also gathered information on how sexual and gender minorities experienced the actions of professionals.
Based on previous research and other sources, professionals in the social and health care sector and in education need more information about encountering sexual and gender minorities.