Elisa Viihde -palvelun tunnettuus, kiinnostavuus ja käyttöönottokokemusten testaus : Case Centria-ammattikorkeakoulu
Mikkilä, Milja (2015)
Mikkilä, Milja
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli ICT-, tietoliikenne- ja onlinepalveluyritys Elisa Oyj. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin kohderyhminä olleet Centriaammattikorkeakoulun opiskelijat ja henkilökunta tuntevat Elisa Viihde -palvelun ja miten heiltä onnistuu Elisan laajakaistasta riippumattoman Elisa Viihteen käyttöönotto ja kytkentä.
Teoriaosuudessa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä, kuluttajien päätöksentekoprosesseja sekä erilaisia teorioita uusien innovaatioiden diffuusiosta eli omaksumisesta erilaisten kuluttajaryhmien kohdalla. Teoriaosuudella pyritään avaamaan lukijalle kuluttajien käyttäytymistä uusia innovaatioita kohtaan.
Kysely Elisa Viihteen tunnettuudesta toteutettiin puhtaasti avoimia kysymyksiä sisältäneillä kyselylomakkeilla, jotka jaettiin vastaajille Centria-ammattikorkeakoulun tiloissa. Elisa Viihteen käyttöönottoa tutkittiin ammattikorkeakoulun aulassa järjestetyn testiryhmän, sen havainnoinnin ja testauksen jälkeen jaetun kyselylomakkeen avulla.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Elisa Viihde tunnettiin kohderyhmien keskuudessa melko hyvin ja laajakaistattoman Elisa Viihteen käyttöönotto ja käyttökuntoon kytkeminen sujui samoilta kohderyhmiltä yleensä lähes ongelmitta, ongelmat ilmenivät lähinnä henkilökunnan testauksien aikana.
Teoriaosuudessa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä, kuluttajien päätöksentekoprosesseja sekä erilaisia teorioita uusien innovaatioiden diffuusiosta eli omaksumisesta erilaisten kuluttajaryhmien kohdalla. Teoriaosuudella pyritään avaamaan lukijalle kuluttajien käyttäytymistä uusia innovaatioita kohtaan.
Kysely Elisa Viihteen tunnettuudesta toteutettiin puhtaasti avoimia kysymyksiä sisältäneillä kyselylomakkeilla, jotka jaettiin vastaajille Centria-ammattikorkeakoulun tiloissa. Elisa Viihteen käyttöönottoa tutkittiin ammattikorkeakoulun aulassa järjestetyn testiryhmän, sen havainnoinnin ja testauksen jälkeen jaetun kyselylomakkeen avulla.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Elisa Viihde tunnettiin kohderyhmien keskuudessa melko hyvin ja laajakaistattoman Elisa Viihteen käyttöönotto ja käyttökuntoon kytkeminen sujui samoilta kohderyhmiltä yleensä lähes ongelmitta, ongelmat ilmenivät lähinnä henkilökunnan testauksien aikana.