Markkinointisuunnitelma ImproGames Oy:lle
Kuusisto, Kirsi (2023)
Kuusisto, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153676
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia ImproGames Oy:lle markkinointia selkeyttävä ja kustannustehokas markkinointisuunnitelma sekä vuosikello. Työn tarkoituksena on kasvattaa yrityksen ja sen tuotteiden tunnettavuutta kuluttajien keskuudessa sekä saada kasvua yrityksen liiketoimintaan.
Opinnäytetyön pohjaksi toteutettiin verkkokysely toimeksiantajan asiakkaille, ja näiden tulosten pohjalta tehtiin johtopäätöksiä erilaisten markkinointitoimenpiteiden käytöstä. Toimeksiantajalle laadittu markkinointisuunnitelma sisältää ehdotuksia yritykselle sopivista markkinointitavoista, ideoita markkinoinnin tueksi sekä markkinointitoimenpiteitä sesongeittain määritellyn markkinoinnin vuosikellon, jota voidaan hyödyntää myös tulevina vuosina. Markkinoinnin tulosten seurantaa ja jatkotoimenpiteitä varten tehtiin myös Excel-taulukko.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja siihen sisältyy yhdistettynä teoreettinen ja toiminnallinen osuus, näin teoria pohjustaa sujuvasti käytäntöä. Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointisuunnitelman osa-alueita, mm. markkinoinnin kilpailukeinoja, SWOT-analyysiä, segmentointia sekä toimeksiantajalle soveltuvia markkinointikanavia, kuten sosiaalista mediaa, sähköpostimarkkinointia sekä vaikuttajamarkkinointia. Teorian pohjana käytettiin markkinoinnin alan kirjallisuutta, lehtiartikkeleja sekä Internet-lähteitä.
Opinnäytetyön pohjaksi toteutettiin verkkokysely toimeksiantajan asiakkaille, ja näiden tulosten pohjalta tehtiin johtopäätöksiä erilaisten markkinointitoimenpiteiden käytöstä. Toimeksiantajalle laadittu markkinointisuunnitelma sisältää ehdotuksia yritykselle sopivista markkinointitavoista, ideoita markkinoinnin tueksi sekä markkinointitoimenpiteitä sesongeittain määritellyn markkinoinnin vuosikellon, jota voidaan hyödyntää myös tulevina vuosina. Markkinoinnin tulosten seurantaa ja jatkotoimenpiteitä varten tehtiin myös Excel-taulukko.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja siihen sisältyy yhdistettynä teoreettinen ja toiminnallinen osuus, näin teoria pohjustaa sujuvasti käytäntöä. Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointisuunnitelman osa-alueita, mm. markkinoinnin kilpailukeinoja, SWOT-analyysiä, segmentointia sekä toimeksiantajalle soveltuvia markkinointikanavia, kuten sosiaalista mediaa, sähköpostimarkkinointia sekä vaikuttajamarkkinointia. Teorian pohjana käytettiin markkinoinnin alan kirjallisuutta, lehtiartikkeleja sekä Internet-lähteitä.