Ympäristövastuun edistämisen malli pienille yrityksille
Aladin, Stella; Suomela, Annika (2023)
Aladin, Stella
Suomela, Annika
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303193838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303193838
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on auttaa pieniä yrityksiä yritysvastuun, erityisesti ympäristövastuun, toimissa ja toteuttamisessa. Työ sai alkunsa konsulttiyrityksen halusta laajentaa toimintaansa yritysvastuun konsultointiin sekä opiskelijoiden toiveesta mahdollistaa ympäristövastuutoimet useammalle yritykselle. Toimeksiantajayrityksen asiakkaat ovat pääosin pieniä yrityksiä, joten työllä haluttiin luoda nimenomaan pienille yrityksille soveltuva konkreettinen ja käytännöllinen työkalu niin konsulttiyrityksen omaan kuin asiakasyritysten käyttöön.
Merkittävä osa yritysvastuun tietoperustasta ja kirjallisuudesta perustuu isojen monikansallisten tai pörssiyritysten esimerkkeihin. Näillä yrityksillä on käytössään aivan erilainen määrä resursseja yritysvastuun toteuttamiseen kuin pienillä yrityksillä. Pienet yritykset ja niiden yrittäjät joutuvat tasapainoilemaan oman aikansa, tietojensa ja jaksamisensa riittävyyden kanssa. Yritys- ja ympäristövastuun uutisointikaan ei yleensä ota huomioon pienyrittäjän tai yksittäisen toimijan näkökulmaa.
Opinnäytetyön lopputuloksena tuli olla ymmärrys siitä, mitkä ympäristöön liittyvät vastuullisuuden alueet pienet yritykset kokevat omassa toiminnassaan relevanteiksi ja toteuttamiskelpoisiksi, ja mitä tukea he tarvitsevat. Tämän tiedon pohjalta oli tarkoituksena luoda hyvin käytännönläheinen sekä helppokäyttöinen ympäristövastuun edistämisen malli, mitä toimeksiantajamme yritysasiakkaat voisivat hyödyntää oman liiketoimintansa suunnittelutyökaluna.
Opinnäytetyöprojektissa tutustutaan laajasti yritysvastuun tietoperustaan, käytetään hyödyksi olemassa olevia tutkimuksia ja toteutetaan oma laadullinen kyselytutkimus. Tietoperustassa perehdytään käsitykseen maailman tilasta ympäristön näkökulmasta, käydään läpi yritysvastuun kehitystä ja sen keskeisiä käsitteitä niin talouden malleista liiketoimintojen malleihin kuin raportointiin. Keskeisimmässä roolissa on kuitenkin toimeksiantajan ja pienten yritysten kanssa luotu palvelumuotoiluprosessi ja siitä saadut opit ja palautteet.
Luotu ympäristövastuun edistämisen malli tiivistyy seitsemän kohtaan. Työpaperissa määritellään aluksi yrityksen ympäristövastuun tila ja tavoite. Tämän jälkeen valitaan yrityksen liiketoimintaan soveltuvat YK:n kestävän kehityksen tavoitteet, ja perehdytään sekä kiertotalouden malleihin että neljään tapaan pienentää yrityksen hiilijalanjälkeä. Lopuksi tehdään priorisoitu toimintasuunnitelma yrityksen hiilijalanjäljen pienentämiseksi, asetetaan mittarit valituille projekteille ja luodaan malli niistä viestimiseksi.
Opinnäytetyöprosessin ja yhteiskehittämisen aikana kävi ilmi, että pienyrittäjilläkin ympäristövastuu on merkittävä pohdinnan ja kiinnostuksen aihe, ja että useat ovat jo toteuttaneet ympäristöön liittyviä toimenpiteitä. Helpot toimet koetaan usein jo toteutetuiksi, mutta uusia ideoita löytyi yhteisessä työpajassa. Ympäristövastuuseen liittyvät konseptit ovat monelle vielä melko tuntemattomia ja vaikeasti saavutettavissa. Yrittäjät kaipaavat käytännön mallia, koulutusta ja pientä tuuppausta ottaakseen käyttöön uusia toimia, sekä myös uusia ideoita ja verkostoja positiivisen kokemuksen luomiseksi. The purpose of this thesis is to help small companies in the field of corporate responsibility (CR), concentrating on environmental issues. The company that commissioned this work wanted to expand their consulting services to sustainability by creating a way to make environmental actions a part of every company’s business model. The company’s clients are mainly small companies. Therefore, the task was to develop an easy to implement and concrete toolbox benefiting the commissioning company and their clients.
The literature on CR often focuses on multinational and stock listed companies, that have resources on a different scale than small companies. Entrepreneurs of small companies are constantly balancing their time, knowledge, and resources to meet all the demands needed to drive the business. Additionally, reporting on corporate and environmental responsibility often ignores the viewpoint of small companies and entrepreneurs.
The aim of this thesis is to find out what the relevant and actionable areas of environmental responsibility are for small-sized companies, and what kind of support they need. Based on this, the aim is to develop a practical and easy to implement -model for advancing environmental responsibility both for the commissioning company and for their clients.
The thesis project includes a wide-ranging study of theories, exploring existing studies and doing qualitative research on the topic. The theoretical framework covers the state of the world from an environmental perspective, the development of CR and its concepts from economic models to sustainable business models and reporting. The main learnings through feedback came from the workshop with the commissioning company and their clients. Co-creation was based on service design.
The model for advancing environmental responsibility is summarized in a 7-point working paper, which is the outcome of this thesis. It starts with defining the current status of the company’s environmental business model and the vision the company is heading towards. Then it helps to choose the relevant UN sustainability targets and educates on circular economy business models as well as gives guidance on four ways to reduce the company’s carbon footprint. Finally, it helps to create a prioritized action plan, KPIs and ways of communicating on the chosen actions.
The joint development process taught that small companies are active in environmental issues and have implemented the most obvious actions already. Now they do not necessarily know what more they could do, and the concepts related to CR are relatively blurry and too grand scaled. Practical tools, training and nudging to act further , as well as new ideas and networks to create positive experiences around environmental responsibility, are needed.
Merkittävä osa yritysvastuun tietoperustasta ja kirjallisuudesta perustuu isojen monikansallisten tai pörssiyritysten esimerkkeihin. Näillä yrityksillä on käytössään aivan erilainen määrä resursseja yritysvastuun toteuttamiseen kuin pienillä yrityksillä. Pienet yritykset ja niiden yrittäjät joutuvat tasapainoilemaan oman aikansa, tietojensa ja jaksamisensa riittävyyden kanssa. Yritys- ja ympäristövastuun uutisointikaan ei yleensä ota huomioon pienyrittäjän tai yksittäisen toimijan näkökulmaa.
Opinnäytetyön lopputuloksena tuli olla ymmärrys siitä, mitkä ympäristöön liittyvät vastuullisuuden alueet pienet yritykset kokevat omassa toiminnassaan relevanteiksi ja toteuttamiskelpoisiksi, ja mitä tukea he tarvitsevat. Tämän tiedon pohjalta oli tarkoituksena luoda hyvin käytännönläheinen sekä helppokäyttöinen ympäristövastuun edistämisen malli, mitä toimeksiantajamme yritysasiakkaat voisivat hyödyntää oman liiketoimintansa suunnittelutyökaluna.
Opinnäytetyöprojektissa tutustutaan laajasti yritysvastuun tietoperustaan, käytetään hyödyksi olemassa olevia tutkimuksia ja toteutetaan oma laadullinen kyselytutkimus. Tietoperustassa perehdytään käsitykseen maailman tilasta ympäristön näkökulmasta, käydään läpi yritysvastuun kehitystä ja sen keskeisiä käsitteitä niin talouden malleista liiketoimintojen malleihin kuin raportointiin. Keskeisimmässä roolissa on kuitenkin toimeksiantajan ja pienten yritysten kanssa luotu palvelumuotoiluprosessi ja siitä saadut opit ja palautteet.
Luotu ympäristövastuun edistämisen malli tiivistyy seitsemän kohtaan. Työpaperissa määritellään aluksi yrityksen ympäristövastuun tila ja tavoite. Tämän jälkeen valitaan yrityksen liiketoimintaan soveltuvat YK:n kestävän kehityksen tavoitteet, ja perehdytään sekä kiertotalouden malleihin että neljään tapaan pienentää yrityksen hiilijalanjälkeä. Lopuksi tehdään priorisoitu toimintasuunnitelma yrityksen hiilijalanjäljen pienentämiseksi, asetetaan mittarit valituille projekteille ja luodaan malli niistä viestimiseksi.
Opinnäytetyöprosessin ja yhteiskehittämisen aikana kävi ilmi, että pienyrittäjilläkin ympäristövastuu on merkittävä pohdinnan ja kiinnostuksen aihe, ja että useat ovat jo toteuttaneet ympäristöön liittyviä toimenpiteitä. Helpot toimet koetaan usein jo toteutetuiksi, mutta uusia ideoita löytyi yhteisessä työpajassa. Ympäristövastuuseen liittyvät konseptit ovat monelle vielä melko tuntemattomia ja vaikeasti saavutettavissa. Yrittäjät kaipaavat käytännön mallia, koulutusta ja pientä tuuppausta ottaakseen käyttöön uusia toimia, sekä myös uusia ideoita ja verkostoja positiivisen kokemuksen luomiseksi.
The literature on CR often focuses on multinational and stock listed companies, that have resources on a different scale than small companies. Entrepreneurs of small companies are constantly balancing their time, knowledge, and resources to meet all the demands needed to drive the business. Additionally, reporting on corporate and environmental responsibility often ignores the viewpoint of small companies and entrepreneurs.
The aim of this thesis is to find out what the relevant and actionable areas of environmental responsibility are for small-sized companies, and what kind of support they need. Based on this, the aim is to develop a practical and easy to implement -model for advancing environmental responsibility both for the commissioning company and for their clients.
The thesis project includes a wide-ranging study of theories, exploring existing studies and doing qualitative research on the topic. The theoretical framework covers the state of the world from an environmental perspective, the development of CR and its concepts from economic models to sustainable business models and reporting. The main learnings through feedback came from the workshop with the commissioning company and their clients. Co-creation was based on service design.
The model for advancing environmental responsibility is summarized in a 7-point working paper, which is the outcome of this thesis. It starts with defining the current status of the company’s environmental business model and the vision the company is heading towards. Then it helps to choose the relevant UN sustainability targets and educates on circular economy business models as well as gives guidance on four ways to reduce the company’s carbon footprint. Finally, it helps to create a prioritized action plan, KPIs and ways of communicating on the chosen actions.
The joint development process taught that small companies are active in environmental issues and have implemented the most obvious actions already. Now they do not necessarily know what more they could do, and the concepts related to CR are relatively blurry and too grand scaled. Practical tools, training and nudging to act further , as well as new ideas and networks to create positive experiences around environmental responsibility, are needed.