Tasaamon yläkerran käytettävyyden kehittäminen : UPM Seikun sahan häiriösyiden selvitys ja analysointi
Tähkänen, Emmi (2023)
Tähkänen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303183810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303183810
Tiivistelmä
Tutkimuksessa haluttiin kehittää UPM Seikun sahalla tasaamon käytettävyyttä. Tasaamon käytettävyyden kehittämiseksi keskityttiin vikojen ja häiriöiden poistamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli dokumentoida häiriötä aiheuttavat syyt ja pohtia keinoja niiden ehkäisemiseksi. Linjan pysähdykset vaikuttivat laitoksen käytettävyyteen negatiivisesti, ja laitokselle syntyi tuotannonmenetystä. Häiriöajat olivat pieniä, mutta päivittäin toistuvista pysähdyksistä kerääntyi yhteensä merkittävä häiriömäärä.
Tutkimustyö rajattiin tasaamon yläkertaan hissiosastolle ja annosteluun, koska yläkerran käytettävyys ei ollut halutussa tavoitteessa. Tutkimuksessa selvitettiin toistuvia ja kestoltaan yli kahden minuutin häiriöitä 24 päivän ajalta. Ajallisesti pidemmät ja remonttia vaativat häiriöt rajattiin pois tutkimuksesta. Häiriöseuranta toteutettiin linjaa seuraamalla, ja pysähdysten syitä kirjattiin laitoksen raportointijärjestelmään. Teoriapohja tutkimuksessa liittyi prosessin kulkuun, nykytilanteeseen, laitoksen automaatioon ja kunnossapitoon.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin dokumentoitua tietoa häiriöistä. Häiriötietojen kirjaaminen linjalla, kuvien ottaminen häiriötapahtumista, ja tietojen koonti raportointijärjestelmän Excel-tiedostoista toivat tutkimukseen luotettavuutta. Tutkimuksessa todettiin, että laitteiden kunnonvalvonnan, kunnossapidon ja toistuvien pysähdysten äärelle pysähtyminen ovat tärkeässä osassa käytettävyyden kehittämistä. Laitteisiin ja sahata-varaan liittyvien häiriösyiden lisäksi havaittiin työryhmien välisiä eroavaisuuksia. Jatkotutkimuksena olisi tärkeää selvittää myös alle kaksi minuuttia kestävät pienet häiriöt, joita laitoksella esiintyi paljon.
Tutkimustyö rajattiin tasaamon yläkertaan hissiosastolle ja annosteluun, koska yläkerran käytettävyys ei ollut halutussa tavoitteessa. Tutkimuksessa selvitettiin toistuvia ja kestoltaan yli kahden minuutin häiriöitä 24 päivän ajalta. Ajallisesti pidemmät ja remonttia vaativat häiriöt rajattiin pois tutkimuksesta. Häiriöseuranta toteutettiin linjaa seuraamalla, ja pysähdysten syitä kirjattiin laitoksen raportointijärjestelmään. Teoriapohja tutkimuksessa liittyi prosessin kulkuun, nykytilanteeseen, laitoksen automaatioon ja kunnossapitoon.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin dokumentoitua tietoa häiriöistä. Häiriötietojen kirjaaminen linjalla, kuvien ottaminen häiriötapahtumista, ja tietojen koonti raportointijärjestelmän Excel-tiedostoista toivat tutkimukseen luotettavuutta. Tutkimuksessa todettiin, että laitteiden kunnonvalvonnan, kunnossapidon ja toistuvien pysähdysten äärelle pysähtyminen ovat tärkeässä osassa käytettävyyden kehittämistä. Laitteisiin ja sahata-varaan liittyvien häiriösyiden lisäksi havaittiin työryhmien välisiä eroavaisuuksia. Jatkotutkimuksena olisi tärkeää selvittää myös alle kaksi minuuttia kestävät pienet häiriöt, joita laitoksella esiintyi paljon.