”Se oli aika silleen heteroa jotenkin” : sateenkaarinuorten kokemuksia sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden huomioimisesta peruskoulun seksuaalikasvatuksessa
Hannus, Hertta; Virtanen, Vilma (2023)
Hannus, Hertta
Virtanen, Vilma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213947
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää haastateltavien sateenkaarinuorten kokemuksia sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden huomioimisesta peruskoulun seksuaalikasvatuksessa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää haastateltavien näkemyksiä mahdollisista kehityskohteista peruskoulun seksuaalikasvatukseen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa haastateltavien sateenkaarinuorten kokemuksista peruskoulun seksuaalikasvatuksesta, jotta sitä voisi kehittää huomioimaan sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden laadukkaammin.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmällisinä ratkaisuina laadullista tutkimusta, teemahaastatteluja ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina IrisHelsingissä ja haastateltavat olivat 18-25 -vuotiaita sateenkaarinuoria. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
IrisHelsingissä, Helsingin kaupungin ylläpitämässä sateenkaarinuorten kohtaamispaikassa, voidaan hyödyntää ja käyttää opinnäytetyötä suunnitellessa teemoja ja toimintoja IrisHelsingin monipuoliseen toimintaan. Lisäksi opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kaikkialla, missä toteutetaan peruskoulun seksuaalikasvatusta tai ylipäänsä työskennellään sateenkaarinuorten parissa. Opinnäytetyö on julkaisun jälkeen vapaasti kaikkien aiheesta kiinnostuneiden käytettävissä.
Opinnäytetyön teoriataustana käytettiin teoriatietoa sekä seksuaalikasvatuksesta kouluissa, että sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudesta. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia ja uutisia aiheesta. Opinnäytetyössä avataan sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen liittyviä käsitteitä ja perustellaan aihevalintaa aiempien tutkimusten kautta.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että seksuaalikasvatus pohjautuu hetero-oletukselle ja keskittyy cis-sukupuoleen. Opinnäytetyön toisesta tutkimuskysymyksestä saatiin vastauksia siitä, miten haastateltavien mielestä seksuaalikasvatusta voisi kehittää. Keskeisin saatu tulos on se, että sateenkaariasiat tulisi nostaa kaikessa peruskoulun seksuaalikasvatuksessa paremmin esiin sen sijaan, että ne olisivat vain erillisinä mainintoina opetuksessa.
Opinnäytetyön tuloksista saadaan johtopäätös, että peruskoulun seksuaalikasvatuksessa on vielä kehitettävää, jotta se huomioisi sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden paremmin. Jos seksuaalikasvatus huomioisi sateenkaarinuoret paremmin, voisi se vahvistaa heidän identiteettiään. Tuloksia arvioimalla voidaan todeta, että sateenkaarinuoret eivät ole saaneet peruskoulun seksuaalikasvatuksesta parasta mahdollista tukea identiteettinsä muotoutumiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmällisinä ratkaisuina laadullista tutkimusta, teemahaastatteluja ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina IrisHelsingissä ja haastateltavat olivat 18-25 -vuotiaita sateenkaarinuoria. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
IrisHelsingissä, Helsingin kaupungin ylläpitämässä sateenkaarinuorten kohtaamispaikassa, voidaan hyödyntää ja käyttää opinnäytetyötä suunnitellessa teemoja ja toimintoja IrisHelsingin monipuoliseen toimintaan. Lisäksi opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kaikkialla, missä toteutetaan peruskoulun seksuaalikasvatusta tai ylipäänsä työskennellään sateenkaarinuorten parissa. Opinnäytetyö on julkaisun jälkeen vapaasti kaikkien aiheesta kiinnostuneiden käytettävissä.
Opinnäytetyön teoriataustana käytettiin teoriatietoa sekä seksuaalikasvatuksesta kouluissa, että sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudesta. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia ja uutisia aiheesta. Opinnäytetyössä avataan sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen liittyviä käsitteitä ja perustellaan aihevalintaa aiempien tutkimusten kautta.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että seksuaalikasvatus pohjautuu hetero-oletukselle ja keskittyy cis-sukupuoleen. Opinnäytetyön toisesta tutkimuskysymyksestä saatiin vastauksia siitä, miten haastateltavien mielestä seksuaalikasvatusta voisi kehittää. Keskeisin saatu tulos on se, että sateenkaariasiat tulisi nostaa kaikessa peruskoulun seksuaalikasvatuksessa paremmin esiin sen sijaan, että ne olisivat vain erillisinä mainintoina opetuksessa.
Opinnäytetyön tuloksista saadaan johtopäätös, että peruskoulun seksuaalikasvatuksessa on vielä kehitettävää, jotta se huomioisi sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden paremmin. Jos seksuaalikasvatus huomioisi sateenkaarinuoret paremmin, voisi se vahvistaa heidän identiteettiään. Tuloksia arvioimalla voidaan todeta, että sateenkaarinuoret eivät ole saaneet peruskoulun seksuaalikasvatuksesta parasta mahdollista tukea identiteettinsä muotoutumiseen.