Leikin havainnointilomake päiväkotiin
Kähärä-Laitinen, Johanna (2023)
Kähärä-Laitinen, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303213956
Tiivistelmä
Opinnäytetyö lähti liikkeelle päiväkodin leikin havainnoinnin yhtenäistämistarpeesta. Päiväkodissa oli huomattu, että leikin havainnointikäytännöt olivat hajanaisia. Toiveena oli leikin havainnointikäytäntöjen yhtenäistäminen kehittämällä leikin havainnointilomake yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan kanssa.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka yhteistyökumppanina toimi uusimaalainen päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää leikin havainnointilomake päiväkodin käyttöön. Työn tavoitteena oli yhtenäistää päiväkodin leikin havainnointikäytäntöjä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteiskehittämisprosessina päiväkodin henkilökunnan kanssa, jotta heidän tarpeensa ja näkemyksensä tulivat huomioiduiksi havainnointilomakkeen suunnittelussa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli varhaiskasvatussuunnitelmia, leikkiä varhaiskasvatuksessa, leikkitaitoja ja kaveritaitoja. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös havainnointia, dokumentointia, keskittyen pedagogiseen dokumentointiin, ja arviointia varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa. Aineistonkeruu alkoi yhteisellä suunnittelutyöpajalla, jossa päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajilta kerättiin tietoa ja toiveita leikin havainnointilomakkeen sisällöstä teemahaastattelun keinoin. Työpajassa kerätty aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin luokittelemalla. Luokittelujen pohjalta tehtiin ensimmäinen versio leikin havainnointilomakkeesta. Ensimmäisen version valmistuttua päiväkodin henkilökunta sai lomakkeen testikäyttöönsä. Testikäytöstä annettiin palautetta päiväkirjojen muodossa. Päiväkirjoista saadun palautteen perusteella lomaketta muokattiin paremmin tarpeita vastaavaksi.
Yhteistyökumppani piti lomaketta onnistuneena ja hyvänä uutena työkaluna. Saadun palautteen perusteella leikin havainnointilomake koettiin selkeäksi, helppokäyttöiseksi ja monipuoliseksi työkaluksi lasten leikin havainnointiin. Yhdessä luotu leikin havainnointilomake antaa päiväkodille yhtenäisen työvälineen leikin havainnointiin. Tulevaisuudessa leikin havainnointilomaketta tullaan levittämään yhteistyöpäiväkodin lisäksi myös kunnan muihin varhaiskasvatusyksiköihin.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka yhteistyökumppanina toimi uusimaalainen päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää leikin havainnointilomake päiväkodin käyttöön. Työn tavoitteena oli yhtenäistää päiväkodin leikin havainnointikäytäntöjä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteiskehittämisprosessina päiväkodin henkilökunnan kanssa, jotta heidän tarpeensa ja näkemyksensä tulivat huomioiduiksi havainnointilomakkeen suunnittelussa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli varhaiskasvatussuunnitelmia, leikkiä varhaiskasvatuksessa, leikkitaitoja ja kaveritaitoja. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös havainnointia, dokumentointia, keskittyen pedagogiseen dokumentointiin, ja arviointia varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa. Aineistonkeruu alkoi yhteisellä suunnittelutyöpajalla, jossa päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajilta kerättiin tietoa ja toiveita leikin havainnointilomakkeen sisällöstä teemahaastattelun keinoin. Työpajassa kerätty aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin luokittelemalla. Luokittelujen pohjalta tehtiin ensimmäinen versio leikin havainnointilomakkeesta. Ensimmäisen version valmistuttua päiväkodin henkilökunta sai lomakkeen testikäyttöönsä. Testikäytöstä annettiin palautetta päiväkirjojen muodossa. Päiväkirjoista saadun palautteen perusteella lomaketta muokattiin paremmin tarpeita vastaavaksi.
Yhteistyökumppani piti lomaketta onnistuneena ja hyvänä uutena työkaluna. Saadun palautteen perusteella leikin havainnointilomake koettiin selkeäksi, helppokäyttöiseksi ja monipuoliseksi työkaluksi lasten leikin havainnointiin. Yhdessä luotu leikin havainnointilomake antaa päiväkodille yhtenäisen työvälineen leikin havainnointiin. Tulevaisuudessa leikin havainnointilomaketta tullaan levittämään yhteistyöpäiväkodin lisäksi myös kunnan muihin varhaiskasvatusyksiköihin.