Sairaanhoitajaopiskelijoiden käsityksiä kroonisen kivun merkityksestä työikäisen toimintakykyyn
Taskinen, Mia (2023)
Taskinen, Mia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303224011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303224011
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden käsityksiä kroonisen kivun merkityksestä työikäisen toimintakykyyn. Tavoitteena oli tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden itsensä kuvaamana. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen Kipu Ry.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kroonista kipua sekä kroonisen kivun yhteyttä ihmisen toiminta- ja työkykyyn. Tämän lisäksi tarkasteltiin, miten kroonista kipua käsitellään osana sairaanhoitajakoulutusta. Opinnäytetyön menetelmänä toimi kvalitatiivinen tutkimus. Haastatteluun osallistui seitsemän (n=7) juuri valmistunutta tai valmistumisvaiheessa olevaa sairaanhoitajaopiskelijaa. Haastattelut etenivät ennalta laaditun teemahaastattelurungon mukaisesti ja vastaukset käsiteltiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Haastateltavista viidellä oli aikaisempi lähihoitajatutkinto sosiaali – ja terveysalalta.
Induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen aineistoista muodostui kolme pääkategoriaa, joita olivat krooninen kipu sairautena, kroonista kipua sairastavan työikäisen toiminta- ja työkyky sekä sairaanhoitajaopiskelijoiden käsitysten muodostuminen kroonisesta kivusta ja sen merkityksestä työikäisen toimintakykyyn. Tulosten perusteella krooninen kipu sairautena on pitkäkestoista jatkuvaa kipua, joka vaatii lääkkeellistä ja lääkkeetöntä hoitoa. Krooninen kipu vaikuttaa työikäisen toiminta- ja työkykyyn lisäämällä mm. sairaspoissaoloja ja osa- tai kokoaikaista työkyvyttömyyttä, jos kipuja ei saada hallintaan. Tulosten perusteella sairaanhoitajaopiskelijoiden käsitykset kroonisesta kivusta ja sen merkityksestä työikäisen toimintakykyyn ovat muodostuneet erityisesti omien kokemuksien ja aikaisemman työelämän kautta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämys kroonisen kivun aiheuttajista ja hoitokeinoista sekä kroonisen kivun yhteydestä työ- ja toimintakykyyn on varsin yleisellä tasolla. Tulevaisuudessa olisi syytä syventää tietämystä koulutuksen aikana.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kroonista kipua sekä kroonisen kivun yhteyttä ihmisen toiminta- ja työkykyyn. Tämän lisäksi tarkasteltiin, miten kroonista kipua käsitellään osana sairaanhoitajakoulutusta. Opinnäytetyön menetelmänä toimi kvalitatiivinen tutkimus. Haastatteluun osallistui seitsemän (n=7) juuri valmistunutta tai valmistumisvaiheessa olevaa sairaanhoitajaopiskelijaa. Haastattelut etenivät ennalta laaditun teemahaastattelurungon mukaisesti ja vastaukset käsiteltiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Haastateltavista viidellä oli aikaisempi lähihoitajatutkinto sosiaali – ja terveysalalta.
Induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen aineistoista muodostui kolme pääkategoriaa, joita olivat krooninen kipu sairautena, kroonista kipua sairastavan työikäisen toiminta- ja työkyky sekä sairaanhoitajaopiskelijoiden käsitysten muodostuminen kroonisesta kivusta ja sen merkityksestä työikäisen toimintakykyyn. Tulosten perusteella krooninen kipu sairautena on pitkäkestoista jatkuvaa kipua, joka vaatii lääkkeellistä ja lääkkeetöntä hoitoa. Krooninen kipu vaikuttaa työikäisen toiminta- ja työkykyyn lisäämällä mm. sairaspoissaoloja ja osa- tai kokoaikaista työkyvyttömyyttä, jos kipuja ei saada hallintaan. Tulosten perusteella sairaanhoitajaopiskelijoiden käsitykset kroonisesta kivusta ja sen merkityksestä työikäisen toimintakykyyn ovat muodostuneet erityisesti omien kokemuksien ja aikaisemman työelämän kautta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämys kroonisen kivun aiheuttajista ja hoitokeinoista sekä kroonisen kivun yhteydestä työ- ja toimintakykyyn on varsin yleisellä tasolla. Tulevaisuudessa olisi syytä syventää tietämystä koulutuksen aikana.