Ihmisläheinen johtajuus: johtajuus murroksessa
Saali, Rosanna (2023)
Saali, Rosanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303224026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303224026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko ihmisläheinen johtajuus ratkaisu tulevaisuuden organisaatioille. Työssä tutkittiin organisaation eri osa-alueita aina organisaation rakenteista ihmisiin asti. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, minkälainen on tulevaisuuden ympäristö vastataksemme sen muodostamiin tarpeisiin. Tavoitteena oli myös löytää hyvään johtajaan liittyviä ominaisuuksia ja tarkastella johdon ja työntekijöiden vastuujakoa organisaatiossa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimuksella. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu muodostui aiheen pohjalta viiden keskeisen teeman ympärille, joita olivat johtajuus, muuttuva maailma ja megatrendit, etätyö, työhyvinvointi ja vuorovaikutus. Haastateltavat työskentelevät toimitusjohtajana, esihenkilönä ja asiakkuuspäällikkönä alalla, jossa ihmisläheisen johtajuuden piirteet ovat jo näkyvissä. Laadullista tutkimusta lähestyttiin fenomenologian avulla eli tutkimustuloksia käsiteltiin ihmisten kokemustodellisuuksien pohjalta.
Tutkimustulosten pohjalta löydettiin vastauksia tutkimuksen tavoitteisiin. Tutkimustulokset ovat ainoastaan ihannemalleja, eivätkä kerro yhtä ainoaa oikeaa totuutta ilmiöstä, sillä tutkimustulosten taustalla on tutkimuskohteiden omakohtaisia kokemuksia. Lisäksi tutkimustulosten pohjalta tehdyt tulkinnat riippuvat aina hieman itse tutkijasta. Tutkimustulokset osoittavat, että ihmisläheinen johtajuus on ratkaisu tulevaisuuden organisaatioille. Tutkimuspäätelmä edellyttää kuitenkin, että lukija ymmärtää ihmisläheisen johtajuuden laajan ulottuvuuden.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimuksella. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu muodostui aiheen pohjalta viiden keskeisen teeman ympärille, joita olivat johtajuus, muuttuva maailma ja megatrendit, etätyö, työhyvinvointi ja vuorovaikutus. Haastateltavat työskentelevät toimitusjohtajana, esihenkilönä ja asiakkuuspäällikkönä alalla, jossa ihmisläheisen johtajuuden piirteet ovat jo näkyvissä. Laadullista tutkimusta lähestyttiin fenomenologian avulla eli tutkimustuloksia käsiteltiin ihmisten kokemustodellisuuksien pohjalta.
Tutkimustulosten pohjalta löydettiin vastauksia tutkimuksen tavoitteisiin. Tutkimustulokset ovat ainoastaan ihannemalleja, eivätkä kerro yhtä ainoaa oikeaa totuutta ilmiöstä, sillä tutkimustulosten taustalla on tutkimuskohteiden omakohtaisia kokemuksia. Lisäksi tutkimustulosten pohjalta tehdyt tulkinnat riippuvat aina hieman itse tutkijasta. Tutkimustulokset osoittavat, että ihmisläheinen johtajuus on ratkaisu tulevaisuuden organisaatioille. Tutkimuspäätelmä edellyttää kuitenkin, että lukija ymmärtää ihmisläheisen johtajuuden laajan ulottuvuuden.