Peliohjain kosketusnäyttölaitteelle
Markkinen, Aino (2014)
Markkinen, Aino
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112603
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään peliohjaimen suunnittelua, kehitystä ja testaamista kosketusnäyttölaitteelle. Opinnäytetyön toimeksiantaja on joensuulainen pelikehitysyri-tys Polarbunny Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa toimiva peliohjain erää-seen yrityksen peleistä.
Teoriaosuudessa on tutkittu käytettävyyden psykologiaa toiminnan, havaitsemisen ja ongelmanratkaisun osalta. Aihealueet tukevat peliohjaimen käytettävyyden suunnittelua. Lisäksi teoriaosuudessa on tutkittu kosketusnäyttölaitteita kehitysympäristönä ja millai-sia erityispiirteitä kosketusnäytöillä on käytettävyyden kannalta. Teoriapohjan aiheita tarkastellaan pelisuunnittelun näkökulmasta.
Peliohjain on toteutettu käyttäen Unitya kehitysympäristönä ja C#:a ohjelmointikielenä. Opinnäytetyön toteutus koostuu peliohjaimen suunnitteluprosessista sekä ohjelmistoke-hityksen ja käytettävyystestauksen iteroinnista käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaat-teiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimiva peliohjain kosketusnäytölle, joka jää yrityksen käyttöön. Opinnäytetyössä esitellään myös jatkokehitysmahdollisuuksia ja käytettävyys-testien perusteella rakennettuja parannusehdotuksia.
Teoriaosuudessa on tutkittu käytettävyyden psykologiaa toiminnan, havaitsemisen ja ongelmanratkaisun osalta. Aihealueet tukevat peliohjaimen käytettävyyden suunnittelua. Lisäksi teoriaosuudessa on tutkittu kosketusnäyttölaitteita kehitysympäristönä ja millai-sia erityispiirteitä kosketusnäytöillä on käytettävyyden kannalta. Teoriapohjan aiheita tarkastellaan pelisuunnittelun näkökulmasta.
Peliohjain on toteutettu käyttäen Unitya kehitysympäristönä ja C#:a ohjelmointikielenä. Opinnäytetyön toteutus koostuu peliohjaimen suunnitteluprosessista sekä ohjelmistoke-hityksen ja käytettävyystestauksen iteroinnista käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaat-teiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimiva peliohjain kosketusnäytölle, joka jää yrityksen käyttöön. Opinnäytetyössä esitellään myös jatkokehitysmahdollisuuksia ja käytettävyys-testien perusteella rakennettuja parannusehdotuksia.