Työterveyden PK-asiakkuuden johtaminen ja kehittäminen: kehitysideoita työterveyden PK-asiakkuudenhoidon käsikirjaan
Suokas, Anna (2022)
Suokas, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284308
Tiivistelmä
Terveystalo on kehittänyt pienten ja keskisuurien työterveysasiakkuuksien hoitamiseen tarkoitetun PK-asiakkuudenhoidon käsikirjan. Käsikirjan tarkoitus on selkiyttää työterveyden ydinprosesseja moniammatillisessa työyhteisössä ja näin vaikuttaa edistävästi myös PK-asiakkuuksien asiakastyytyväisyyteen. Opinnäytetyön tarkoitus on kerätä kehitysehdotuksia työterveyden moniammatilliselta työyhteisöltä, jotta PK-asiakkuudenhoidon käsikirjaa voidaan jatkokehittää eteenpäin.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen työelämälähtöinen kehittämistehtävä, jonka toimeksiantaja on Terveystalo. Tutkimusmenetelminä käytetään taustateoriaa ja puolistrukturoitua haastattelua, joka on toteutettu ryhmähaastattelun ja lomakehaastattelun muodossa. Taustateoria ja haastattelukysymykset on rajattu käsittelemään kolmea näkökulmaa, jotka ovat asiakaslähtöisyys, moniammatillisuus sekä johtaminen. Kerätty aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyö vastaa kahteen tutkimuskysymykseen: Millaisia ajatuksia PK-asiakkuudenhoidon käsikirja herättää asiakaslähtöisyyden, moniammatillisuuden ja johtamisen näkökulmasta? ja Millaisia kehitysideoita PK-asiakkuudenhoidon käsikirjasta herää asiakaslähtöisyyden, moniammatillisuuden ja johtamisen näkökulmasta? Opinnäytetyön tulosten perusteella PK-asiakkuudenhoidon käsikirjaan suhtaudutaan positiivisesti ja se koetaan moniammatillisten osaajien keskuudessa odotetuksi työtä helpottavaksi ohjeistukseksi. Käsikirjan koetaan tasaavan työn laatua edistäen asiakaslähtöisyyttäkin sekä vähentävän päällekkäistä työtä moniammatillisessa yhteistyössä. PK-asiakkuudenhoidon käsikirjan kehitysideoissa painottuvat henkilöstön perehdytys käsikirjaan, käsikirjan jalkautuksen tehostaminen käytäntöön, asiakaslähtöisyyden ja kumppanuuden luomisen painottamiseen käsikirjan sisällössä sekä käsikirjan ulkoasun ja sisällön kehittäminen innovatiivisemmaksi ja visuaalisemmaksi.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen työelämälähtöinen kehittämistehtävä, jonka toimeksiantaja on Terveystalo. Tutkimusmenetelminä käytetään taustateoriaa ja puolistrukturoitua haastattelua, joka on toteutettu ryhmähaastattelun ja lomakehaastattelun muodossa. Taustateoria ja haastattelukysymykset on rajattu käsittelemään kolmea näkökulmaa, jotka ovat asiakaslähtöisyys, moniammatillisuus sekä johtaminen. Kerätty aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyö vastaa kahteen tutkimuskysymykseen: Millaisia ajatuksia PK-asiakkuudenhoidon käsikirja herättää asiakaslähtöisyyden, moniammatillisuuden ja johtamisen näkökulmasta? ja Millaisia kehitysideoita PK-asiakkuudenhoidon käsikirjasta herää asiakaslähtöisyyden, moniammatillisuuden ja johtamisen näkökulmasta? Opinnäytetyön tulosten perusteella PK-asiakkuudenhoidon käsikirjaan suhtaudutaan positiivisesti ja se koetaan moniammatillisten osaajien keskuudessa odotetuksi työtä helpottavaksi ohjeistukseksi. Käsikirjan koetaan tasaavan työn laatua edistäen asiakaslähtöisyyttäkin sekä vähentävän päällekkäistä työtä moniammatillisessa yhteistyössä. PK-asiakkuudenhoidon käsikirjan kehitysideoissa painottuvat henkilöstön perehdytys käsikirjaan, käsikirjan jalkautuksen tehostaminen käytäntöön, asiakaslähtöisyyden ja kumppanuuden luomisen painottamiseen käsikirjan sisällössä sekä käsikirjan ulkoasun ja sisällön kehittäminen innovatiivisemmaksi ja visuaalisemmaksi.