Venäläiset erikoistavarakaupan asiakkaina Lappeenrannassa
Pesu, Kaisa (2014)
Pesu, Kaisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112639
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erikoistavarakaupan myynnin onnistumiseen vaikuttaneita tekijöitä venäläisasiakkaille Lappeenrannassa. Tutkimuksen avulla haluttiin saada lisää tietoa venäläisten ostokäyttäytymisestä sekä kielitaidon vaikutuksesta venäläisille myyntiin. Lisäksi haluttiin selvittää, kuinka paljon lappeenrantalaiset yritykset markkinoivat venäläisille.
Vastaavaa myyjien näkökulmasta suoritettua tutkimusta ei ollut aikaisemmin tehty, joten tutkimuksen avulla saatiin uutta tietoa ajankohtaisesta aiheesta. Erikoistavarakauppaa venäläisasiakkaiden kanssa käyvät yritykset voivat hyötyä tutkimustuloksista ja mahdol-lisesti kehittää toimintaansa niiden pohjalta.
Tutkimusote on osin kvantitatiivinen, osin kvalitatiivinen. Tutkimusaineiston keruumenetelmänä käytettiin internet-kyselyä. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee Lappeenrantaa markkina-alueena, venäläisten asiakkaiden ostokäyttäytymistä, verotuskäytäntöjä, myyntityötä ja saatavuutta.
Tulokset on esitetty kirjallisesti sekä osittain kuvioin. Tärkeimpiä tutkimustuloksia olivat venäläisten suomalaisia runsaampi rahankäyttö, venäjänkielisen työntekijän suuri merki-tys myynnin kannalta ja lappeenrantalaisten yritysten venäläisille kohdistaman markki-noinnin vähäisyys.
Vastaavaa myyjien näkökulmasta suoritettua tutkimusta ei ollut aikaisemmin tehty, joten tutkimuksen avulla saatiin uutta tietoa ajankohtaisesta aiheesta. Erikoistavarakauppaa venäläisasiakkaiden kanssa käyvät yritykset voivat hyötyä tutkimustuloksista ja mahdol-lisesti kehittää toimintaansa niiden pohjalta.
Tutkimusote on osin kvantitatiivinen, osin kvalitatiivinen. Tutkimusaineiston keruumenetelmänä käytettiin internet-kyselyä. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee Lappeenrantaa markkina-alueena, venäläisten asiakkaiden ostokäyttäytymistä, verotuskäytäntöjä, myyntityötä ja saatavuutta.
Tulokset on esitetty kirjallisesti sekä osittain kuvioin. Tärkeimpiä tutkimustuloksia olivat venäläisten suomalaisia runsaampi rahankäyttö, venäjänkielisen työntekijän suuri merki-tys myynnin kannalta ja lappeenrantalaisten yritysten venäläisille kohdistaman markki-noinnin vähäisyys.