Fysioterapeutin ja vulvodynia-asiakkaan välisen vuorovaikutuksen merkitys fysioterapiassa
Julkunen, Emilia; Syrjälä, Iina (2022)
Julkunen, Emilia
Syrjälä, Iina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284326
Tiivistelmä
Vulvodynia on monimuotoinen ulkoisten sukupuolielinten, häpyalueen tai ulkosynnyttimien krooninen kiputila. Vulvodyniassa kipu voi olla paikallista ulkosynnytinalueen kipua tai epämääräisempää yleistä kipua. Selkeää aiheuttajaa vulvodynian taustalla ei tunneta. Oireyhtymä vaikuttaa negatiivisesti sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vulvodynia-asiakkaiden kokemuksia vuorovaikutuksesta fysioterapiassa laadullisen tutkimuksen avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena on laajentaa fysioterapeuttien ymmärrystä vulvodyniaa sairastavan kohtaamisesta. Aineisto kerättiin kyselyllä. Tutkimusaineisto muodostui 16 vastauksesta.
Tässä opinnäytetyössä toteutetun kyselyn vastauksista ilmeni tyytymättömyyttä vuorovaikutustilanteisiin fysioterapeutin vastaanotolla, jonka perusteella fysioterapeuttien tulisi jatkossa kiinnittää huomiota hyvän vuorovaikutuksen toteutumiseen asiakkaiden hoitotyytyväisyyden varmistamiseksi. Asiakkaiden toiveista nousi esiin turvallisen, avoimen ja positiivisen ilmapiirin luominen, kuulluksi tulemisen tärkeys ja toivon luominen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vulvodynia-asiakkaiden kokemuksia vuorovaikutuksesta fysioterapiassa laadullisen tutkimuksen avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena on laajentaa fysioterapeuttien ymmärrystä vulvodyniaa sairastavan kohtaamisesta. Aineisto kerättiin kyselyllä. Tutkimusaineisto muodostui 16 vastauksesta.
Tässä opinnäytetyössä toteutetun kyselyn vastauksista ilmeni tyytymättömyyttä vuorovaikutustilanteisiin fysioterapeutin vastaanotolla, jonka perusteella fysioterapeuttien tulisi jatkossa kiinnittää huomiota hyvän vuorovaikutuksen toteutumiseen asiakkaiden hoitotyytyväisyyden varmistamiseksi. Asiakkaiden toiveista nousi esiin turvallisen, avoimen ja positiivisen ilmapiirin luominen, kuulluksi tulemisen tärkeys ja toivon luominen.