Nelitahti dieselmoottorin yhden työkierron tutkiminen matemaattisesti
Pavén, Jarno (2023)
Pavén, Jarno
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303294385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303294385
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena tutkittiin matemaattisesti dieselmoottorin yhden työkierron kiertoa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka puristussuhteen muuttaminen samoilla lähtöarvoilla vaikuttaa polttoaineen ominaiskulutukseen, paineeseen, tilavuuteen sekä lämpötilaan mutta työssä ei huomioitu moottorin rakenteellisia ominaisuuksia ja rasituksia. Opinnäytetyötä ei tehty toimeksiantajan kanssa, joten tulokset ja päätelmät, jotka saatiin eivät ole konevalmistajaan liitännäisiä. Tutkimuksessa käsiteltiin p, V-piirros, Seiliger-prosessi, puristussuhde, nelitahti dieselmoottorin toimintaperiaate ja dieselprosessin vaiheet, jotka valittiin helpottamaan laskemisen ymmärtämistä.
Tutkimuksen laskennallisen pohjana käytettiin Seiliger-prosessin työkierto muotoa. Prosessin piste laskujen tuloksista pystyttiin piirtämään p, V-piirros, joka vastaa hyvin lähelle moottorin todellista indikaattoripiirrosta. Opinnäytetyön aineistoon käytettiin enimmäkseen Paavo Kainulaisen kirjasta Polttomoottorit A sekä MAN DIESEL & TURBO PROJECT GUIDESTA.
Tutkimuksessa saatiin kolmen erilaisen puristussuhteen arvoja, joita vertailtiin toisiinsa yllä mainittujen tutkittavien kohteiden pohjalta. Saatujen tuloksien ja johtopäätösten tulkinnan avulla saatiin itselleni ja mahdollisille lukijoille lisää ymmärrystä nelitahti dieselmoottorin toiminnasta. Opinnäytetyön aihetta pystyy tutkimaan myös paljon lisää esimerkiksi hyötysuhteiden avulla tai huomioiden tässä työssä pois jätetyt rakenteelliset ominaisuudet ja rasitukset.
Opinnäytetyöhön valittiin MAN 6l27/38 nelitahti dieselmoottori.
Tutkimuksen laskennallisen pohjana käytettiin Seiliger-prosessin työkierto muotoa. Prosessin piste laskujen tuloksista pystyttiin piirtämään p, V-piirros, joka vastaa hyvin lähelle moottorin todellista indikaattoripiirrosta. Opinnäytetyön aineistoon käytettiin enimmäkseen Paavo Kainulaisen kirjasta Polttomoottorit A sekä MAN DIESEL & TURBO PROJECT GUIDESTA.
Tutkimuksessa saatiin kolmen erilaisen puristussuhteen arvoja, joita vertailtiin toisiinsa yllä mainittujen tutkittavien kohteiden pohjalta. Saatujen tuloksien ja johtopäätösten tulkinnan avulla saatiin itselleni ja mahdollisille lukijoille lisää ymmärrystä nelitahti dieselmoottorin toiminnasta. Opinnäytetyön aihetta pystyy tutkimaan myös paljon lisää esimerkiksi hyötysuhteiden avulla tai huomioiden tässä työssä pois jätetyt rakenteelliset ominaisuudet ja rasitukset.
Opinnäytetyöhön valittiin MAN 6l27/38 nelitahti dieselmoottori.