Monikulttuurinen johtamisosaaminen: Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Åstedt, Merja (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304466
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena ja tarkoituksena on tarkastella, millaisia ilmiöitä monikulttuurisesta johtamisosaamisesta nousee aikaisempien tutkimusten ja kirjallisuuden perusteella. Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa opinnäytetyössä on tarkasteltu sosiaali- ja terveysalan tutkielmia, mutta lopputulokset ovat siirrettävissä myös muille toimialoille. Aineiston valintaa ohjaa tutkimuskysymys, millaisia ilmiöitä nousee esille monikulttuurisesta johtamisesta aikaisempien tutkimusten ja kirjallisuuden perustella. Aineistosta etsittiin ilmiöitä, joihin voidaan vaikutta monikulttuurisen johtamisosaamisen lisäämisellä. Aineiston analysointi tapahtui induktiivista sisällönanalyysia apuna käyttäen. Synteesin kautta saatiin vastaus toiseen tutkimuskysymykseen, mitkä näistä ovat sellaisia ilmiöitä, joihin voidaan vaikutta monikulttuurisen johtamisosaamisen lisäämisellä. Opinnäytetyö sisältää tulosten pohjalta tehdyn johtamisosaamisen kehittämisen suunnitelman.
Monikulttuuriset työyhteisöt muuntuvat jatkuvasti ja johtajan tulee kyetä tasapainoilemaan eri kulttuurien välillä. Suomalainen sisäänrakennettu työkulttuuri asettaa myös haasteita monikulttuurisessa työyhteisössä työskentelylle. Kohderyhmänä osaamisen kehittämisen suunnitelmassa on monikulttuurisen työyhteisön esihenkilöt tai henkilöt, jotka toimivat esim. tiimivetäjinä tai vastaavina ohjaajina monikulttuurisessa työyhteisössä. Tehty suunnitelma, rakentuu kerroksittain moduulien sisällä ja mahdollistaa opitun sisäistämisen vuorovaikutuksellisen oppimisen kautta. Tutkimuksen, perusteella on valittu monikulttuurisen työyhteisön johtamisosaamisen kehittämiskohteiksi seuraavat alueet: kulttuurien tuntemuksen lisääminen, viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen kehittäminen sekä monikulttuuriset johtamismenetelmät.
Monikulttuurisen työyhteisön johtamisosaamisen kehittämisen tarve vaihtelee sen mukaan, missä ja millä alalla työyhteisö toimii. Myös esihenkilön kokemus esimiestyöstä ja monikulttuurisesta työyhteisöstä, vaikuttaa osaamisen kehittämisen tarpeeseen. Tutkimuksessa käytetyn aineiston ja kirjallisuuden perusteella on yksiselitteistä, että monikulttuurisen työyhteisön johtaminen edellyttää erityistä monikulttuurista johtamisosaamista esihenkilöltä.
Monikulttuuriset työyhteisöt muuntuvat jatkuvasti ja johtajan tulee kyetä tasapainoilemaan eri kulttuurien välillä. Suomalainen sisäänrakennettu työkulttuuri asettaa myös haasteita monikulttuurisessa työyhteisössä työskentelylle. Kohderyhmänä osaamisen kehittämisen suunnitelmassa on monikulttuurisen työyhteisön esihenkilöt tai henkilöt, jotka toimivat esim. tiimivetäjinä tai vastaavina ohjaajina monikulttuurisessa työyhteisössä. Tehty suunnitelma, rakentuu kerroksittain moduulien sisällä ja mahdollistaa opitun sisäistämisen vuorovaikutuksellisen oppimisen kautta. Tutkimuksen, perusteella on valittu monikulttuurisen työyhteisön johtamisosaamisen kehittämiskohteiksi seuraavat alueet: kulttuurien tuntemuksen lisääminen, viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen kehittäminen sekä monikulttuuriset johtamismenetelmät.
Monikulttuurisen työyhteisön johtamisosaamisen kehittämisen tarve vaihtelee sen mukaan, missä ja millä alalla työyhteisö toimii. Myös esihenkilön kokemus esimiestyöstä ja monikulttuurisesta työyhteisöstä, vaikuttaa osaamisen kehittämisen tarpeeseen. Tutkimuksessa käytetyn aineiston ja kirjallisuuden perusteella on yksiselitteistä, että monikulttuurisen työyhteisön johtaminen edellyttää erityistä monikulttuurista johtamisosaamista esihenkilöltä.