Microtransactions in an Android Game
Kokkonen, Teemu (2014)
Kokkonen, Teemu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212700
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia mobiilipeleissä ja -sovelluksissa myytäviä tuotteita, eli sovelluksensisäisiä ostoksia, mikromaksuja. Opinnäytetyössä käydään läpi mikromaksujen historiaa ja luonnetta ja tutkitaan niiden hyviä ja huonoja vaikutuksia pelisuunnitteluun. Opinnäytetyössä analysoidaan myös mikromaksujen käyttöä moderneissa mobiilipeleissä, käyttäen esimerkkeinä Supercellin Clash of Clansia sekä EA:n Dungeon Keeperiä.
Työssä kehitettiin myös mobiilipeli, joka kulkee koodinimellä TownBuilder. Pelissä pyrittiin toteuttamaan mikromaksut mahdollisimman tehokkaalla menetelmällä. Peliin toteutettiin siirrettävä koodikirjasto, jonka tarkoituksena oli yksinkertaistaa mikromaksujen käyttöä Google Play -kaupan yhteydessä.
Opinnäytetyön osana kehitetty peli toteutettiin alfa-vaiheeseen asti. Peliin sisältyvät mikromaksuominaisuudet esiteltävässä muodossa sekä jonkin verran pelattavuutta. Pelisuunnittelussa otettiin inspiraatiota alan onnistumistarinoista, ja keskeneräisyydestä huolimatta onnistuttiin jättämään hyvä pohja tehokkaiden mikromaksujen sisällytykselle pelaajaystävällisessä muodossa.
Työssä kehitettiin myös mobiilipeli, joka kulkee koodinimellä TownBuilder. Pelissä pyrittiin toteuttamaan mikromaksut mahdollisimman tehokkaalla menetelmällä. Peliin toteutettiin siirrettävä koodikirjasto, jonka tarkoituksena oli yksinkertaistaa mikromaksujen käyttöä Google Play -kaupan yhteydessä.
Opinnäytetyön osana kehitetty peli toteutettiin alfa-vaiheeseen asti. Peliin sisältyvät mikromaksuominaisuudet esiteltävässä muodossa sekä jonkin verran pelattavuutta. Pelisuunnittelussa otettiin inspiraatiota alan onnistumistarinoista, ja keskeneräisyydestä huolimatta onnistuttiin jättämään hyvä pohja tehokkaiden mikromaksujen sisällytykselle pelaajaystävällisessä muodossa.