Vastuullinen liiketoiminta ja eettisyys liikelahjavalinnoissa
Koistinen, Eveliina (2014)
Koistinen, Eveliina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212784
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vastuullista liiketoimintaa monipuolisesti yritystoiminnan eri näkökulmista. Tässä työssä tutkitaan koulutusorganisaatioiden, IT-alan yrityksien ja konepajayrityksien liikelahjakäytäntöjä ja kiinnostusta eettisiin liikelahjoihin. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin haastattelumetodia hyödyntäen.
Työssä määritellään vastuullista liiketoimintaa, mitä siihen kuuluu, kuinka sitä voi toteuttaa ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia siihen liittyy. Työ esittelee vastuun kehityshistoriaa ja vastuullisuuden eri ulottuvuuksia taloudellista, sosiaalista ja ympäristövastuuta, tuoden esille näihin liittyviä haasteita ja kannustimia. Arvot ja yritystoiminnan eettisyys sekä vastuun tuominen sidosryhmäsuhteisiin, yrityksen strategiseen prosessiin ja viestintään ovat myös työssä käsiteltäviä aiheita.
Tutkimuksessa liikelahjojen valintakriteereinä nousivat esille laatu, käyttökelpoisuus ja suomalaisuus. Organisaatioiden arvot ja tavoitteet eivät välttämättä ulotu liikelahjojen valintaan asti. Kiinnostusta eettisiin liikelahjoihin löytyy, mikäli eettiset tuotteet pystyvät vastaamaan organisaatioiden laatuodotuksiin.
Opinnäytetyö käsittelee vastuullista liiketoimintaa monipuolisesti yritystoiminnan eri näkökulmista. Tässä työssä tutkitaan koulutusorganisaatioiden, IT-alan yrityksien ja konepajayrityksien liikelahjakäytäntöjä ja kiinnostusta eettisiin liikelahjoihin. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin haastattelumetodia hyödyntäen.
Työssä määritellään vastuullista liiketoimintaa, mitä siihen kuuluu, kuinka sitä voi toteuttaa ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia siihen liittyy. Työ esittelee vastuun kehityshistoriaa ja vastuullisuuden eri ulottuvuuksia taloudellista, sosiaalista ja ympäristövastuuta, tuoden esille näihin liittyviä haasteita ja kannustimia. Arvot ja yritystoiminnan eettisyys sekä vastuun tuominen sidosryhmäsuhteisiin, yrityksen strategiseen prosessiin ja viestintään ovat myös työssä käsiteltäviä aiheita.
Tutkimuksessa liikelahjojen valintakriteereinä nousivat esille laatu, käyttökelpoisuus ja suomalaisuus. Organisaatioiden arvot ja tavoitteet eivät välttämättä ulotu liikelahjojen valintaan asti. Kiinnostusta eettisiin liikelahjoihin löytyy, mikäli eettiset tuotteet pystyvät vastaamaan organisaatioiden laatuodotuksiin.