Kiinteistöpalvelualan yrityksen palvelusopimushallintaprosessin kehittäminen
Lehtonen, Hanna (2023)
Lehtonen, Hanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304115056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304115056
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sisäisen sopimushallinnan kehittämisen malli isännöinti- ja kiinteistöhuoltopalveluita tarjoavalle Matinkylän Huolto Oy:lle. Tavoitteena oli kartoittaa yrityksen tämänhetkisiä sopimushallinnallisia haasteita ja niihin liittyviä ongelmakohtia sekä johtaa näistä sopimushallinnan kehittämisen osa-alueiden kautta ratkaisuja ja toimenpide-ehdotuksia yrityksen sopimushallintaprosessin kehittämiseksi. Sopimusprosessien kehittämisessä huomioitiin palvelusopimusten elinkaaren ylläpidon, sopimushallinnan riskien, yrityksen palvelutarjoaman sekä alan lainsäädännön ja käytänteiden mukaiset seikat.
Sopimushallintaprosessin kehittämisen tavoitteena oli lisätä tehokasta sopimusten käsittelyä elinkaaren eri vaiheissa yrityksen sopimuksia käsittelevillä tahoilla, sekä parantaa tätä kautta kokonaisvaltaista asiakaskokemaa isännöinti- ja kiinteistöpalveluiden toteutuksen sopimuksellisesta näkökulmasta. Tarve sopimusprosessin kehittämiselle Toimeksiantajalla syntyi haasteista toteuttaa johdonmukaista sopimushallintaa sisäisesti ja asiakasrajapinnassa. Lopputuotoksena tehty sopimushallinnan kehittämisen malli tuo esiin tunnistetut riskit ja haasteet sekä eri kehittämisen osa-alueita mukaillen ehdotuksia, näkökulmia ja pohdintaa kohti yhtenäistä sopimushallintaa.
Opinnäytetyössä yhdistettiin isännöinti- ja kiinteistöhuoltopalveluiden keskeinen säädäntö, alan käytäntö, sopimusten merkitys sekä alan haasteet sopimusoikeudelliseen viitekehykseen. Tutkimus pyrkii tuomaan esiin sopimusoikeuden, sopimushallinnan ja kiinteistöpalvelualan yhteenliittymät tehokkaasti ja kokoamaan oleelliset juridiset sekä alakohtaiset seikat yhteen sekä tunnistamaan tätä kautta oleelliset riskit tehokkaan sopimushallinnan totetuksessa. Opinnäytetyössä sovelletaan oikeusdogmaattista tutkimusmenetelmää, sekä tämän lisäksi hyödynnetään sopimushallinnan (contract management) sekä oikeusmuotoilun (legal design) teorian tarjoamia työkaluja soveltuvilta osin erityisesti käytännön sopimusprosessin tutkimisessa ja kehittämisessä sekä keinoina luoda tehokkaampi sopimushallintaprosessi.
Sopimushallintaprosessin kehittämisen tavoitteena oli lisätä tehokasta sopimusten käsittelyä elinkaaren eri vaiheissa yrityksen sopimuksia käsittelevillä tahoilla, sekä parantaa tätä kautta kokonaisvaltaista asiakaskokemaa isännöinti- ja kiinteistöpalveluiden toteutuksen sopimuksellisesta näkökulmasta. Tarve sopimusprosessin kehittämiselle Toimeksiantajalla syntyi haasteista toteuttaa johdonmukaista sopimushallintaa sisäisesti ja asiakasrajapinnassa. Lopputuotoksena tehty sopimushallinnan kehittämisen malli tuo esiin tunnistetut riskit ja haasteet sekä eri kehittämisen osa-alueita mukaillen ehdotuksia, näkökulmia ja pohdintaa kohti yhtenäistä sopimushallintaa.
Opinnäytetyössä yhdistettiin isännöinti- ja kiinteistöhuoltopalveluiden keskeinen säädäntö, alan käytäntö, sopimusten merkitys sekä alan haasteet sopimusoikeudelliseen viitekehykseen. Tutkimus pyrkii tuomaan esiin sopimusoikeuden, sopimushallinnan ja kiinteistöpalvelualan yhteenliittymät tehokkaasti ja kokoamaan oleelliset juridiset sekä alakohtaiset seikat yhteen sekä tunnistamaan tätä kautta oleelliset riskit tehokkaan sopimushallinnan totetuksessa. Opinnäytetyössä sovelletaan oikeusdogmaattista tutkimusmenetelmää, sekä tämän lisäksi hyödynnetään sopimushallinnan (contract management) sekä oikeusmuotoilun (legal design) teorian tarjoamia työkaluja soveltuvilta osin erityisesti käytännön sopimusprosessin tutkimisessa ja kehittämisessä sekä keinoina luoda tehokkaampi sopimushallintaprosessi.