Kuntaviestinnän nykytila ja kehittämistarpeet Sotkamon kunnan viestintäsuunnitelman lähtökohtana
Hanhela, Heidi (2023)
Hanhela, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125140
Tiivistelmä
Muutokset ympärillämme vaikuttavat toimintaamme ja viestintäympäristöömme yhä nopeammin, mikä edellyttää toimintatapojen tarkastelua ja uudelleen määrittelyä. Muutokset heijastuvat myös kohderyhmien viestintätarpeisiin, joihin myös kuntien on kyettävä mukautumaan ja vahvistamaan vetovoimaisuuttaan uusien toimintamahdollisuuksien myötä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda strateginen viestintäsuunnitelma Sotkamon kunnalle. Konstruktiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kunnan johtavien viranhaltijoiden, eräiden asiantuntijoiden ja päättäjien näkemyksiä kunnan viestinnän nykytilasta ja kehittämistarpeista sekä kuntalaisten näkemyksiä kunnan viestinnän toimivuudesta. Tutkimuskysymykset kiteytyvät seuraavasti: Mikä on Sotkamon kunnan viestinnän nykytila? Miten kuntaviestintää tulee kehittää? Monimenetelmätutkimuksessa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimus osoitti, että Sotkamon kunnan viestintä toteutuu pääosin hyvin. Hyödyntämättömät kuntamaineattribuutit käyttöönottamalla voidaan kunnan positiivista mainetta vahvistaa edelleen, jota voidaan edistää muun muassa strategiseen viestinnän keinoin. Tutkimus osoitti tarpeita ennakoivalle, saavutettavalle ja erilaiset kohderyhmät tavoittavalle, osallisuutta edistävälle viestinnälle. Lisäksi organisaation viestintäfunktion kehittäminen edistäisi viestinnän toteutusta kokonaisvaltaisesti. Tutkimustuloksia hyödyntämällä muodostettiin Sotkamon kunnan viestintäsuunnitelma, joka palvelee organisaation tavoitteita ja linjaa kuntaviestintää kirkastamalla ydinviesti ja tavoitteet.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee kunnan viestinnän lähtökohtia, viestintästrategian suunnittelua, sen sisältöjä ja toimeenpanoa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda strateginen viestintäsuunnitelma Sotkamon kunnalle. Konstruktiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kunnan johtavien viranhaltijoiden, eräiden asiantuntijoiden ja päättäjien näkemyksiä kunnan viestinnän nykytilasta ja kehittämistarpeista sekä kuntalaisten näkemyksiä kunnan viestinnän toimivuudesta. Tutkimuskysymykset kiteytyvät seuraavasti: Mikä on Sotkamon kunnan viestinnän nykytila? Miten kuntaviestintää tulee kehittää? Monimenetelmätutkimuksessa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimus osoitti, että Sotkamon kunnan viestintä toteutuu pääosin hyvin. Hyödyntämättömät kuntamaineattribuutit käyttöönottamalla voidaan kunnan positiivista mainetta vahvistaa edelleen, jota voidaan edistää muun muassa strategiseen viestinnän keinoin. Tutkimus osoitti tarpeita ennakoivalle, saavutettavalle ja erilaiset kohderyhmät tavoittavalle, osallisuutta edistävälle viestinnälle. Lisäksi organisaation viestintäfunktion kehittäminen edistäisi viestinnän toteutusta kokonaisvaltaisesti. Tutkimustuloksia hyödyntämällä muodostettiin Sotkamon kunnan viestintäsuunnitelma, joka palvelee organisaation tavoitteita ja linjaa kuntaviestintää kirkastamalla ydinviesti ja tavoitteet.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee kunnan viestinnän lähtökohtia, viestintästrategian suunnittelua, sen sisältöjä ja toimeenpanoa.