Lasten käsienpesu teknologisin apuvälinein
Hotta, Jutta (2023)
Hotta, Jutta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304115054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304115054
Tiivistelmä
Hyvällä käsihygienialla tarkoitetaan käsien huolellista vesipesua saippuan kanssa tai huolellista käsien desinfiointia. Hyvällä käsihygienialla voidaan ehkäistä infektioiden tartuntaa. Varsinkin pienten lasten keskuudessa infektiosairaudet leviävät helposti, sillä suuri määrä lapsia kokoontuu pienen tilaan, kuten päiväkotiin, jossa lapset tutustuvat ympäristöön käsillä koskettaen. Lapsen aloittaessa päivähoidon, lisääntyy lapsen sairastavuus huomattavasti kotiympäristöstä poistuttua.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, voidaanko lasten käsienpesutottumuksiin vaikuttaa teknologisin apuvälinein ja voidaanko motivaatiota käsihygieniaa kohtaan kasvattaa. Opinnäytetyötä varten rakennettiin käsienpesua havainnoiva laite, joka sai ulkonäökseen lapsille mieluisan hahmon, norsun pään. Laitteen kokeilu toteutettiin yhdessä päiväkodissa muutaman kuukauden ajan. Opinnäytetyön tutkimusvaihe on toteutettu havainnoinnin, haastattelun ja kyselyn avulla.
Päiväkotiin asennetun käsienpesua havainnoivan norsun ansiosta lasten motivaatio ja kiinnostus käsienpesua kohtaan kasvoi ja ymmärrys käsienpesuun ja käsihygieniaan lisääntyi. Käsienpesuun käytetty aika kasvoi ja lapset hakeutuivat pesemään käsiään vessaan, johon laite oli asennettu.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, voidaanko lasten käsienpesutottumuksiin vaikuttaa teknologisin apuvälinein ja voidaanko motivaatiota käsihygieniaa kohtaan kasvattaa. Opinnäytetyötä varten rakennettiin käsienpesua havainnoiva laite, joka sai ulkonäökseen lapsille mieluisan hahmon, norsun pään. Laitteen kokeilu toteutettiin yhdessä päiväkodissa muutaman kuukauden ajan. Opinnäytetyön tutkimusvaihe on toteutettu havainnoinnin, haastattelun ja kyselyn avulla.
Päiväkotiin asennetun käsienpesua havainnoivan norsun ansiosta lasten motivaatio ja kiinnostus käsienpesua kohtaan kasvoi ja ymmärrys käsienpesuun ja käsihygieniaan lisääntyi. Käsienpesuun käytetty aika kasvoi ja lapset hakeutuivat pesemään käsiään vessaan, johon laite oli asennettu.