Miten kosmetiikan vaikuttajamarkkinointi TikTokissa vaikuttaa nuorten naisten ostopäätökseen?
Seppälä, Henna (2023)
Seppälä, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125114
Tiivistelmä
TikTok on viime vuosien aikana kasvanut yhdeksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista, jonka parissa erityisesti nuoret aikuiset viihtyvät. Sovelluksen suuri suosio on myös avannut merkittävän mahdollisuuden kosmetiikan vaikuttajamarkkinoinnille. Koska kaupallisen sisällön kuluttaminen on usein toistuvaa, on tärkeää tutkia sen vaikutusta kuluttajien ostopäätökseen sekä syventyä niihin tekijöihin, jotka ostopäätöksen taustalla vaikuttavat.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kosmetiikan vaikuttajamarkkinointi TikTokissa vaikuttaa kosmetiikasta kiinnostuneiden ja TikTokia käyttävien, alle 35-vuotiaiden nuorten naisten ostopäätökseen. Kysymystä lähestyttiin keskittymällä ostopäätöksen taustalla vaikuttaviin tekijöihin, joista tarkasteluun oli rajattu ostopäätös, vaikuttajan luotettavuus ja kauneusaiheinen TikTok-sisältö. Sähköisenä kyselylomakkeena toteutetussa tutkimuksessa etsittiin vastauksia siihen, miten vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa ostopäätöksenteon vaiheissa, mikä saa kuluttajan luottamaan vaikuttajan kosmetiikkatuotesuositukseen ja millaiset kauneusaiheiset videot kiinnittävät kuluttajan huomion parhaiten TikTokissa.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että kosmetiikan vaikuttajamarkkinointi TikTokissa vaikuttaa nuorten naisten ostopäätökseen ja TikTokia käytetään ostopäätöksen tukena sen eri vaiheissa. TikTokia käytetään tiedonhakuun kosmetiikkatuotteista, vaikuttajien mainostamia kosmetiikkatuotteita vertaillaan keskenään ja vaikuttajien kiinnostavia kosmetiikkatuotesuosituksia tallennetaan TikTokissa. Kauneustuotteita myös ostetaan TikTok-vaikuttajan mainoksen perusteella ja ostoksiin ollaan melko tyytyväisiä. TikTok-kauneusvaikuttajissa ja -yhteistöissä arvostetaan suuresti aitoutta ja sitä, ettei vaikuttajan mainostustyyli ole liian päällekäyvä. Vaikuttajan ja brändin yhteensopivuus on myös merkittävä tekijä vaikuttajan luotettavuudessa. Parhaiten huomion kiinnittäviksi kosmetiikka-aiheisiksi TikTok-videoiksi nousivat tuotevinkit, suosikkituotteiden esittelyt ja kosmetiikkatrendit. Tulosten pohjalta voidaan päätellä TikTokin olevan tehokas kosmetiikan vaikuttajamarkkinoinnin kanava, johon brändien ja vaikuttajien kannattaa panostaa ja jossa heidän on kannattavaa tehdä yhteistyötä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kosmetiikan vaikuttajamarkkinointi TikTokissa vaikuttaa kosmetiikasta kiinnostuneiden ja TikTokia käyttävien, alle 35-vuotiaiden nuorten naisten ostopäätökseen. Kysymystä lähestyttiin keskittymällä ostopäätöksen taustalla vaikuttaviin tekijöihin, joista tarkasteluun oli rajattu ostopäätös, vaikuttajan luotettavuus ja kauneusaiheinen TikTok-sisältö. Sähköisenä kyselylomakkeena toteutetussa tutkimuksessa etsittiin vastauksia siihen, miten vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa ostopäätöksenteon vaiheissa, mikä saa kuluttajan luottamaan vaikuttajan kosmetiikkatuotesuositukseen ja millaiset kauneusaiheiset videot kiinnittävät kuluttajan huomion parhaiten TikTokissa.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että kosmetiikan vaikuttajamarkkinointi TikTokissa vaikuttaa nuorten naisten ostopäätökseen ja TikTokia käytetään ostopäätöksen tukena sen eri vaiheissa. TikTokia käytetään tiedonhakuun kosmetiikkatuotteista, vaikuttajien mainostamia kosmetiikkatuotteita vertaillaan keskenään ja vaikuttajien kiinnostavia kosmetiikkatuotesuosituksia tallennetaan TikTokissa. Kauneustuotteita myös ostetaan TikTok-vaikuttajan mainoksen perusteella ja ostoksiin ollaan melko tyytyväisiä. TikTok-kauneusvaikuttajissa ja -yhteistöissä arvostetaan suuresti aitoutta ja sitä, ettei vaikuttajan mainostustyyli ole liian päällekäyvä. Vaikuttajan ja brändin yhteensopivuus on myös merkittävä tekijä vaikuttajan luotettavuudessa. Parhaiten huomion kiinnittäviksi kosmetiikka-aiheisiksi TikTok-videoiksi nousivat tuotevinkit, suosikkituotteiden esittelyt ja kosmetiikkatrendit. Tulosten pohjalta voidaan päätellä TikTokin olevan tehokas kosmetiikan vaikuttajamarkkinoinnin kanava, johon brändien ja vaikuttajien kannattaa panostaa ja jossa heidän on kannattavaa tehdä yhteistyötä.