Yksityisen elinkeinonharjoittajan päiväkirja : Konkreettisista tuotteista verkkopalveluiden myyntiin
Suvanto, Karla (2022)
Suvanto, Karla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304135184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304135184
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurattiin yksityisen elinkeinonharjoittajan prosessia oman yrityksensä liiketoimintamallin muuttamiseksi. Yritys on aiemmin myynyt konkreettisia tuotteita ja on nyt laajentamassa toimintaansa verkkokurssien myyntiin ja blogilla ansaitsemiseen.
Tavoitteeksi asetettiin yksityisen elinkeinonharjoittajan osaamisen lisääminen ja haluttuun lopputulokseen pääseminen. Haluttu lopputulos on toimiva, aktiivinen verkkosivusto. Osaamista kaivattiin erityisesti teknisten asioiden, kuten sivuston rakentamisen osalta.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena ja siinä raportoitiin opinnäytetyön tekijän omaa työskentelyä kolmentoista viikon jakson ajalta. Viikkoraporteissa otettiin mukaan teoreettinen pohja ja käsiteltiin aihetta alan kirjallisuuteen viitaten. Aihetta lähestyttiin yleisesti digimarkkinoinnin, sekä tarkemmin sähköpostimarkkinoinnin, affiliate-markkinoinnin ja tehokkaan verkkosivuston rakentamisen näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin henkilökohtaisia kehityskohteita niin digiosaamisessa kuin työskentelytavoissakin. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön havaittiin auttavan osaltaan prosessin suunnittelussa ja loppuun saattamisessa. Tutkimusjakson aikana kehitettiin työskentelyrutiinia, josta on apua yrittäjälle myös tulevaisuudessa.
Tavoitteeksi asetettiin yksityisen elinkeinonharjoittajan osaamisen lisääminen ja haluttuun lopputulokseen pääseminen. Haluttu lopputulos on toimiva, aktiivinen verkkosivusto. Osaamista kaivattiin erityisesti teknisten asioiden, kuten sivuston rakentamisen osalta.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena ja siinä raportoitiin opinnäytetyön tekijän omaa työskentelyä kolmentoista viikon jakson ajalta. Viikkoraporteissa otettiin mukaan teoreettinen pohja ja käsiteltiin aihetta alan kirjallisuuteen viitaten. Aihetta lähestyttiin yleisesti digimarkkinoinnin, sekä tarkemmin sähköpostimarkkinoinnin, affiliate-markkinoinnin ja tehokkaan verkkosivuston rakentamisen näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin henkilökohtaisia kehityskohteita niin digiosaamisessa kuin työskentelytavoissakin. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön havaittiin auttavan osaltaan prosessin suunnittelussa ja loppuun saattamisessa. Tutkimusjakson aikana kehitettiin työskentelyrutiinia, josta on apua yrittäjälle myös tulevaisuudessa.