Liikkeenjohdon konsultointiyrityksen kasvu ja erilaiset kasvustrategiat
Ojala, Katariina (2023)
Ojala, Katariina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304135220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304135220
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää liikkeenjohdon konsultointiyrityksen nykyinen kasvutavoite ja etsiä siihen sopiva kasvustrategia. Lisäksi tutkittiin riittävätkö kohdeyrityksen taloudelliset resurssit kasvuun.
Opinnäytetyössä käsiteltiin yleisesti yritysten kasvua sekä esiteltiin orgaaninen ja epäorgaaninen kasvu. Lisäksi kerrottiin kasvun ulkopuolisesta rahoituksesta. Tämän jälkeen syvennyttiin kasvustrategioihin. Näistä esiteltiin kahdeksan vaihtoehtoista kasvustrategiaa.
Opinnäytetyössä esiteltiin kohdeyritys ja tutkittiin sen nykyistä kasvutavoitetta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla sekä tutkittiin kohdeyrityksen tilinpäätös- ja kirjanpitoaineistoja. Lisäksi hyödynnettiin muita toimialaa koskevia aineistoja. Tällä tavoin pyrittiin saamaan riittävän laaja kuva kohdeyrityksen nykytilasta ja selvittämään tulevaisuuden kehityskohteet.
Haastatteluiden tuloksien ja aineistojen perusteella todettiin, että kohdeyrityksen kasvustrategia perustuu orgaaniseen kasvuun ja pyrkii kasvamaan 10-15 prosenttia vuodessa. Kohdeyrityksen kasvun lähteenä toimii tällä hetkellä rekrytointi. Kohdeyrityksen kasvun haasteena nähtiin sen vähäinen tunnettavuus ja se, että kohdeyritys on toiminut vasta vähän aikaa markkinoilla. Kohdeyrityksen kasvulle on edellytykset, sillä sen kannattavuus, maksuvalmius ja vakavaraisuus ovat kunnossa.
Tutkimuksen perusteella kohdeyritykselle suositeltiin kasvustrategiaksi erottautumista, jolloin kohdeyritys saavuttaisi paremmin uudet asiakkaat sekä työnhakijat.
Opinnäytetyössä käsiteltiin yleisesti yritysten kasvua sekä esiteltiin orgaaninen ja epäorgaaninen kasvu. Lisäksi kerrottiin kasvun ulkopuolisesta rahoituksesta. Tämän jälkeen syvennyttiin kasvustrategioihin. Näistä esiteltiin kahdeksan vaihtoehtoista kasvustrategiaa.
Opinnäytetyössä esiteltiin kohdeyritys ja tutkittiin sen nykyistä kasvutavoitetta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla sekä tutkittiin kohdeyrityksen tilinpäätös- ja kirjanpitoaineistoja. Lisäksi hyödynnettiin muita toimialaa koskevia aineistoja. Tällä tavoin pyrittiin saamaan riittävän laaja kuva kohdeyrityksen nykytilasta ja selvittämään tulevaisuuden kehityskohteet.
Haastatteluiden tuloksien ja aineistojen perusteella todettiin, että kohdeyrityksen kasvustrategia perustuu orgaaniseen kasvuun ja pyrkii kasvamaan 10-15 prosenttia vuodessa. Kohdeyrityksen kasvun lähteenä toimii tällä hetkellä rekrytointi. Kohdeyrityksen kasvun haasteena nähtiin sen vähäinen tunnettavuus ja se, että kohdeyritys on toiminut vasta vähän aikaa markkinoilla. Kohdeyrityksen kasvulle on edellytykset, sillä sen kannattavuus, maksuvalmius ja vakavaraisuus ovat kunnossa.
Tutkimuksen perusteella kohdeyritykselle suositeltiin kasvustrategiaksi erottautumista, jolloin kohdeyritys saavuttaisi paremmin uudet asiakkaat sekä työnhakijat.