Sisäisten tiedotuskanavien kehittäminen
Riekki, Markku (2015)
Riekki, Markku
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175381
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin kuinka lnnokas Medicalin sisäisiä ja sähköisiä tiedotuskanavia voitaisiin kehittää ja tehostaa. Tutkimus suoritettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja sen tavoitteena oli selvittää sisäisten viestimien, kuten intranetin ja sähköpostin nykytila sekä kriittisimmät ongelmakohdat.
Keskeisinä kiinnostuksen kohteina tutkimuksessa olivat intranetin ja sähköpostin käyttöasteeseen ja sisältöön liittyvat seikat. Tutkimuksessa selvitettiin myös infonäyttöjärjestelmän hyödyllisyytta sisäisen tiedottamisen tehostamiseksi sekä henkilöstön halukkuus osallistua niin intranetin kuin infonäyttöjenkin sisällönhallintaprosesseihin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin paaasiallisesti koko yrityksen henkilöstölle laaditun verkkokyselyn avulla. Lisäksi intranetin ylläpitoon osallistuville henkilöille suoritettiin teemahaastatteluja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat ennakoidusti, että intranetin suurin ongelma oli tiedon ajantasaisuus, jota on mahdollista parantaa niin sisällöntuotantoprosessia kehittämallä kuin sisällönhallintajarjestelmää uusimalla. Sähköpostikäytäntöihin liittyi myös parannettavaa, jolla voidaan parantaa tiedon kohdentamista yrityksen sisäisessä tiedottamisessa. Henkilöstön suhtautuminen infonäyttöjen käyttöönnottoon oli valtaosin myönteistä ja julkaisuhalukkuutta löytyi merkittävässä määrin.
Tutkimus tarjosi hyvän lähtökohdan jatkossa tapahtuvalle käytännön kehittämistyölle ja suuntaviivat vaatimusmäärittelylle, joka on kaikkien tietojärjestelmien hankintaprosessien tärkein vaihe.
Keskeisinä kiinnostuksen kohteina tutkimuksessa olivat intranetin ja sähköpostin käyttöasteeseen ja sisältöön liittyvat seikat. Tutkimuksessa selvitettiin myös infonäyttöjärjestelmän hyödyllisyytta sisäisen tiedottamisen tehostamiseksi sekä henkilöstön halukkuus osallistua niin intranetin kuin infonäyttöjenkin sisällönhallintaprosesseihin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin paaasiallisesti koko yrityksen henkilöstölle laaditun verkkokyselyn avulla. Lisäksi intranetin ylläpitoon osallistuville henkilöille suoritettiin teemahaastatteluja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat ennakoidusti, että intranetin suurin ongelma oli tiedon ajantasaisuus, jota on mahdollista parantaa niin sisällöntuotantoprosessia kehittämallä kuin sisällönhallintajarjestelmää uusimalla. Sähköpostikäytäntöihin liittyi myös parannettavaa, jolla voidaan parantaa tiedon kohdentamista yrityksen sisäisessä tiedottamisessa. Henkilöstön suhtautuminen infonäyttöjen käyttöönnottoon oli valtaosin myönteistä ja julkaisuhalukkuutta löytyi merkittävässä määrin.
Tutkimus tarjosi hyvän lähtökohdan jatkossa tapahtuvalle käytännön kehittämistyölle ja suuntaviivat vaatimusmäärittelylle, joka on kaikkien tietojärjestelmien hankintaprosessien tärkein vaihe.