Levykuormituskoemenetelmien vertailu
Kukkonen, Teemu (2023)
Kukkonen, Teemu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304185531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304185531
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Ramboll Finland Oy:n sekä Lappeenrannan kaupungin kanssa. Tarkoituksena oli selvittää levykuormituskokeen toteutuksessa havaittavista eroavaisuuksista syntyviä tuloseroja ja vertailla niitä toisiinsa. Tavoitteena oli saada mahdollisimman tasalaatuiset maaperäolosuhteet, jotta voitaisiin tarkastella kuormituslevyn yläpuolisia tekijöitä ja tulkita niitä.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen kerättiin tietoa vanhoista ohjeista levykuormituskokeeseen liittyen sekä muiden maiden normeista ja standardeista. Maarakenteiden teoriaa selvitettiin kirjallisuudesta sekä julkaisuista. Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa siitä, miten levykuormituskokeen suoritustapaa tulisi kehittää tulevaisuudessa sekä selvittää lisätutkimuksia vaativia asioita tulevaa levykuormituskokeen standardia varten.
Opinnäytetyöhön suoritettiin tutkimukset työmaaolosuhteissa. Kirjoittaja on suunnitellut ja toteuttanut kaikki tutkimukset opinnäytetyötä varten. Tehdyistä tutkimuksista havaittiin, että erilaisilla tutkimusmenetelmillä tehdyissä koetuloksissa oli eroavaisuuksia. Kaivinkoneesta otetut levykuormituskokeiden muodonmuutosmoduuli ja tiiviyssuhde olivat suurempia kuin kuorma-autosta otettujen kokeiden. Esikuormituksen suuruus tuotti eroavaisuutta painumaan. Opinnäytetyön johtopäätöksissä on esitetty huomioita levykuormituskokeen kehittämistä varten.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen kerättiin tietoa vanhoista ohjeista levykuormituskokeeseen liittyen sekä muiden maiden normeista ja standardeista. Maarakenteiden teoriaa selvitettiin kirjallisuudesta sekä julkaisuista. Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa siitä, miten levykuormituskokeen suoritustapaa tulisi kehittää tulevaisuudessa sekä selvittää lisätutkimuksia vaativia asioita tulevaa levykuormituskokeen standardia varten.
Opinnäytetyöhön suoritettiin tutkimukset työmaaolosuhteissa. Kirjoittaja on suunnitellut ja toteuttanut kaikki tutkimukset opinnäytetyötä varten. Tehdyistä tutkimuksista havaittiin, että erilaisilla tutkimusmenetelmillä tehdyissä koetuloksissa oli eroavaisuuksia. Kaivinkoneesta otetut levykuormituskokeiden muodonmuutosmoduuli ja tiiviyssuhde olivat suurempia kuin kuorma-autosta otettujen kokeiden. Esikuormituksen suuruus tuotti eroavaisuutta painumaan. Opinnäytetyön johtopäätöksissä on esitetty huomioita levykuormituskokeen kehittämistä varten.