Turvallisuuden tunne haittoja vähentävässä päihdetyössä työntekijöiden kokemana
Forsberg, Kati (2023)
Forsberg, Kati
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304185540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304185540
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia turvallisuuden tunteeseen vaikuttavista tekijöistä; mitkä asiat vaikuttavat työssäjaksamiseen ja kuinka lähiesihenkilötyö vaikuttaa turvallisuuden tunteeseen haittoja vähentävää päihdetyötä toteuttavissa organisaatioissa. Tavoitteena oli pyrkiä selvittää työntekijöiden kokemuksia, joiden avulla on mahdollisuus kehittää organisaation sisäisiä toimintatapoja. Opinnäytetyö on laadullinen tutkielma, jossa haastateltiin 5 työntekijää kolmesta eri organisaatiosta. Helsingin Kaupungin päihdepalveluiden päivätoimintakeskus Symppiksestä, Diakonissalaitoksen Tukialus-hankkeesta sekä Sininauhasäätiön päivätoimintakeskus Illusiasta. Opinnäytetyötä voidaan käyttää puheeksi ottamisen välineenä työpaikoilla kehittääkseen työturvallisuuteen liittyviä toimintatapoja.
Tuloksista selvisi, että merkityksellisinä turvallisuuden tunteeseen vaikuttavina tekijöinä olivat muun muassa työyhteisön yhteisöllisyys, psykologisesti turvallinen ja avoin keskusteluilmapiiri ja koko työyhteisön sisäinen kommunikoinnin sekä informoinnin toimivuus. Työssä jaksamiseen vaikuttavia tärkeitä tekijöitä oli yksiköiden tilaratkaisut, työnohjauksen toimivuus, riittävä koulutus, harmaalla alueella toimiminen, työntekijöiden vaihtuvuus ja työntekijän henkilökohtaiset kyvyt työstä palautumiseen. Esihenkilöiltä odotettiin luotettavuutta, läpinäkyvyyttä, taitoa kuunnella työntekijöitä ja aitoa ymmärrystä siitä, mitä kaikkea asiakastyö todellisuudessa sisältää.
Tuloksista selvisi, että merkityksellisinä turvallisuuden tunteeseen vaikuttavina tekijöinä olivat muun muassa työyhteisön yhteisöllisyys, psykologisesti turvallinen ja avoin keskusteluilmapiiri ja koko työyhteisön sisäinen kommunikoinnin sekä informoinnin toimivuus. Työssä jaksamiseen vaikuttavia tärkeitä tekijöitä oli yksiköiden tilaratkaisut, työnohjauksen toimivuus, riittävä koulutus, harmaalla alueella toimiminen, työntekijöiden vaihtuvuus ja työntekijän henkilökohtaiset kyvyt työstä palautumiseen. Esihenkilöiltä odotettiin luotettavuutta, läpinäkyvyyttä, taitoa kuunnella työntekijöitä ja aitoa ymmärrystä siitä, mitä kaikkea asiakastyö todellisuudessa sisältää.