Yrityskuvaa tukeva sisustussuunnitelma Karelia Expert Matkailupalvelu Oy:lle
Partanen, Sanni (2010)
Partanen, Sanni
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002272610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002272610
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä tehtiin Karelia Expert Matkailupalvelu Oy:n toimistotilaan yrityskuvaa tukeva sisustussuunnitelma. Tätä varten selvitettiin yrityksen yritysprofiili ja viesti design managementin oppien mukaan. Design managementilla voidaan hallita yrityksen yrityskuvaa ja saada etuja esimerkiksi erottumisen sekä viestinnän yhtenäisyyden kautta.
Yrityksen työntekijöille tehtiin suunnitelmaa varten yritysprofiiliin ja työympäristöön liittyvä kysely, joka toimi koko suunnitelman perustana. Kyselyn pohjalta laadittiin suunnitelma, jossa rakenneratkaisut, värimaailma, elementit materiaalit ja muodot tukisivat yrityksen yrityskuvaa. Valitut sisustusratkaisut testattiin vielä visuaalisen tutkimuksen keinoin yrityksen työntekijöillä, jolla varmistettiin että ne vastasivat yritysprofiilia. Kokonaissuunnitelmasta tuli näin ehyt ja yrityskuvaa tukeva.
Sisustuksen merkitys yrityksen imagon muodostumisessa on yksi tärkeistä osa-alueista. Toimintaympäristöllään yritys viestii konkreettisesti identiteetistään, joten sen yksityiskohdat on suunniteltava yrityskuvatavoitteen mukaisiksi. Yrityksen arvot, tavoitteet ja halutut viestit voivat näkyä selkeästi sisustuksessa ja näin ollen tukea yrityskuvaa. Sisustussuunnittelijalle on hyödyllistä ymmärtää design managementin ydinsanoma ja oppia käyttämään sitä yhtenä työvälineenään suunniteltaessa yritystiloja.
Yrityksen työntekijöille tehtiin suunnitelmaa varten yritysprofiiliin ja työympäristöön liittyvä kysely, joka toimi koko suunnitelman perustana. Kyselyn pohjalta laadittiin suunnitelma, jossa rakenneratkaisut, värimaailma, elementit materiaalit ja muodot tukisivat yrityksen yrityskuvaa. Valitut sisustusratkaisut testattiin vielä visuaalisen tutkimuksen keinoin yrityksen työntekijöillä, jolla varmistettiin että ne vastasivat yritysprofiilia. Kokonaissuunnitelmasta tuli näin ehyt ja yrityskuvaa tukeva.
Sisustuksen merkitys yrityksen imagon muodostumisessa on yksi tärkeistä osa-alueista. Toimintaympäristöllään yritys viestii konkreettisesti identiteetistään, joten sen yksityiskohdat on suunniteltava yrityskuvatavoitteen mukaisiksi. Yrityksen arvot, tavoitteet ja halutut viestit voivat näkyä selkeästi sisustuksessa ja näin ollen tukea yrityskuvaa. Sisustussuunnittelijalle on hyödyllistä ymmärtää design managementin ydinsanoma ja oppia käyttämään sitä yhtenä työvälineenään suunniteltaessa yritystiloja.