Kuinka luodaan ikonisia ja vaikuttavia pelihahmoja
Pöllänen, Mirva (2023)
Pöllänen, Mirva
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205718
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia ja oppia, kuinka luodaan mieleenpainuvia ja ikonisia pelihahmoja. Tutkittiin, kuinka ikonista suunnittelua sovelletaan pelihahmoissa. Opinnäytetyössä pohdittiin, millaisia ulkopuolisia ja sisäisiä piirteitä mieleenpainuvilla hahmoilla on.
Aluksi arvioitiin, miten konseptitaiteilijan ja kuvittajan työskentelytavat erosivat toisistaan. Tutkittiin molempien ammattilaisten rooleja hahmosuunnittelussa. Käsiteltiin peleihin ja ikonisiin hahmoihin liittyviä termejä, jotta saatiin käsitys ikonisten pelihahmojen ominaisuuksista. Työssä myös tutkittiin, mihin menestyneet pelit panostivat hahmosuunnittelussa ja kuinka hahmojen ominaisuudet vaikuttivat tarinankerrontaan. Pohdittiin myös, miten hahmojen ominaisuudet vaihtelivat pelikonseptin mukaan. Ikonisuutta soveltaen, luotiin kaksi hahmoa, joilla on taustatarina. Hahmoille myös suunniteltiin miljöö, johon tarina sijoittuisi. Lopuksi analysoitiin hahmojen ikonisuutta ja voisiko heidän konseptiansa viedä pidemmälle. Työssä käytettiin lähteinä alan ammattilaisten opetusvideoita, artikkeleita ja kirjallisuutta anatomiasta.
Työssä todettiin, että ikonisuutta käytetään niin peleissä kuin muussakin mediassa luomaan sar-joille oma ilmeensä ja yksinkertaisten konseptiensa ansiosta pelaajat muistivat ja yhdistivät hahmot tiettyihin pelisarjoihin. Suppea väripaletti ja selkeä siluetti tekivät hahmoista erittäin tunnistettavia. Analysoitiin myös hahmojen sisäisiä ominaisuuksia, ja tultiin lopputulokseen, että samaistuttavat hahmot saivat pelaajat kiintymään hahmoihin. Pelaajat olivat todennäköisemmin lojaaleja pelisarjoille, kun heillä oli into nähdä hahmojen kiehtova tarina alusta loppuun.
Todettiin, että pelihahmojen suunnittelu vaatii paljon taustatyötä ja myös muoti-ilmiöiden, historian ja kulttuurien tuntemusta inspiraation lähteinä. Peligenre vaikutti hahmonsuunnitteluun merkittävästi, koska jotkin pelit olivat erittäin menestyneitä yksinkertaisella idealla ja juonella. Yksinkertaisessa peli-ideassa ikoniset hahmot tukivat pelin kokonaisuutta entistä enemmän.
Aluksi arvioitiin, miten konseptitaiteilijan ja kuvittajan työskentelytavat erosivat toisistaan. Tutkittiin molempien ammattilaisten rooleja hahmosuunnittelussa. Käsiteltiin peleihin ja ikonisiin hahmoihin liittyviä termejä, jotta saatiin käsitys ikonisten pelihahmojen ominaisuuksista. Työssä myös tutkittiin, mihin menestyneet pelit panostivat hahmosuunnittelussa ja kuinka hahmojen ominaisuudet vaikuttivat tarinankerrontaan. Pohdittiin myös, miten hahmojen ominaisuudet vaihtelivat pelikonseptin mukaan. Ikonisuutta soveltaen, luotiin kaksi hahmoa, joilla on taustatarina. Hahmoille myös suunniteltiin miljöö, johon tarina sijoittuisi. Lopuksi analysoitiin hahmojen ikonisuutta ja voisiko heidän konseptiansa viedä pidemmälle. Työssä käytettiin lähteinä alan ammattilaisten opetusvideoita, artikkeleita ja kirjallisuutta anatomiasta.
Työssä todettiin, että ikonisuutta käytetään niin peleissä kuin muussakin mediassa luomaan sar-joille oma ilmeensä ja yksinkertaisten konseptiensa ansiosta pelaajat muistivat ja yhdistivät hahmot tiettyihin pelisarjoihin. Suppea väripaletti ja selkeä siluetti tekivät hahmoista erittäin tunnistettavia. Analysoitiin myös hahmojen sisäisiä ominaisuuksia, ja tultiin lopputulokseen, että samaistuttavat hahmot saivat pelaajat kiintymään hahmoihin. Pelaajat olivat todennäköisemmin lojaaleja pelisarjoille, kun heillä oli into nähdä hahmojen kiehtova tarina alusta loppuun.
Todettiin, että pelihahmojen suunnittelu vaatii paljon taustatyötä ja myös muoti-ilmiöiden, historian ja kulttuurien tuntemusta inspiraation lähteinä. Peligenre vaikutti hahmonsuunnitteluun merkittävästi, koska jotkin pelit olivat erittäin menestyneitä yksinkertaisella idealla ja juonella. Yksinkertaisessa peli-ideassa ikoniset hahmot tukivat pelin kokonaisuutta entistä enemmän.